Færgerute(r)
og operatør:
København - Malmö
DS Öresund, Malmö, Sverige
Hjemsted: Malmö
Kaldesignal:
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
58,56
m |
Length
p p: |
- m |
Bredde: |
9,75
m |
Dybgang: |
3,50
m |
Bruttotonnage: |
1089
t |
Nettotonnage: |
526 t |
Dwt: |
300 t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
- |
Sporlængde: |
-
m |
Lastkapacitet: |
-
godsvg. |
Bil
kapacitet: |
-
biler |
Passagerpladser
m.m.:
1.
klasse
Herresalon: |
- pl. |
1.
klasse
Damesalon: |
- pl. |
3.
klasse
Salon: |
- pl. |
Dækspladser: |
- pl. |
Passagerpladser
ialt: |
1.050 pl. |
Forhistorie:
Leveret som S/S ØRNEN i 1909 til D/S Paa Bornholm af 1866, Rønne.
1909: Indsat på ruten København - Rønne.
1920: Delvis ombygget.
02-1924: Gik på grund ved sydspidsen af Amager.
Kom flot for egen kraft og gik straks til B&W for reparation af skader på
skroget.
30-06 - 14-08-1929: Indsat på ruten København -
Ystad - Rønne.
02-12-1929: Solgt til Stockholms Rederi Ab Svea,
Stockholm, for 300.000 Skr. Planlagt indsat på ruten Stockholm -
Riga.
01-03-1930: Overtaget af Svea rederiet og navnet
"forsvensket" til ÖRNEN. Færgen opfriskedes samtidig på Kockums Værft, Malmö,
hvor bl.a. det sortmalede skrog maledes hvidt og forreste del af båddækket blev overbygget.
05-1930: Indsat i sommertrafik på ruten Stockholm (Kungsholms Hamn-plan) - Södertälje (via Södertälje Kanal) - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar. Færgen kom de næste 20 år til at befare denne rute i de tre som-mermåneder. Resten af året var den i regelen oplagt bortset fra opgaver som reservefærge på andre ruter.
1932: Færgen fik indbygget et gennemgående promenadedæk.
11-05-1934: En dobbelttur Stockholm - Riga -
Stockholm.
24-05-1935: Atter i drift efter at være blevet forlænget ved Finnboda
Varf, Stockholm. Der tilkom desuden en ny dæksbygning under kommandobro-en med spisesalon,
samt en kraftigare skorsten af moderne form og båd-dækket frem til aktermasten forsyne-des
med et vinddæmpende tvær-skibsskot.
05-1937: Nogle ture udførtes på ruten Stockholm - Riga.
1937: Rutestrækningen forlængedes til Rønne,
Bornholm.
1938: Dækshuset forlængedes til bagsiden af skorstenen.
06-08-1939: Kolliderede med URANIA ud for indsejlingen
til Kalmar. ÖRNENs stævn træffede URANIA på styrbords side. URANIA sattes på
grund på Tärnör, mens ÖRNEN tog sig for egen kraft - med deformeret stævn - ind til
Kalmar. ÖRNEN kunne dog efter inspektion fortsætte mod Rønne.
09-1939: Udchartret til de militære myndigheder for nogle
transporter Västervik/Oskarshamn - Gotland.
1940: ved udbruddet af Den anden Verdenskrig ophørte besejlingen af Rønne.
08-06-1940: på trods af krigen startede trafikken på ruten Stockholm - Kalmar igen. Dette graldt iøvrigt også de følgende krigssomre. Trafikken foregik dog nu "indenskærs".
07-06-1944: Grundstødning ved Flatbottnarna, ud for
Oskarshamn, på vej mod Kalmar. Trukket flot næste morgen af Neptun.
11-10-1944: Transportedede sammen med Warjo 900
russere - som var flygtet til Sverige under krigen - fra Gävle til Rauma, Finland.
29-11-1944 - 01-1945: Udchartret til Ångfartygs Ab
Gotland, Visby, som erstatning for den torpedosprængte HANSA, og indsat på ruten Visby -
Nynäshamn. Den første overfart blev forsinket 5 timer på grund af storm.
10-06-1945: Grundkending ved Kejsaren syd for
Arkösund. Rorskadet; men kunne dog fortsætte for egen kraft til Oskarshamn for reparation tre timer forsinket. Denne trak imidlertid ud
p.g.a. strejke ved de svenske værfter. Blev liggende der i
næsten et år.
1946: I løbet af foråret blev færten moderniseret ved Oskarshamns Værft, så Örnen tillige skulle kunne anvendes som reservefærge på finlandsruterne.
Forskibet forhøjedes og fik en "soft nose" og nye kahytter. Spisesalonen på
mellemdæk måtte lade livet til fordel for kahytter og toiletter. Også på nederste dæk indrettedes kahytter, således at køjepladserne kom op på ialt 94 pladser. Endelig fik færgen ny kommandobro og dampkedlen ombyggedes til oliefyring.
16-06-1946: Den nyrenoverede færge indsattes på ruten
Stockholm - Öland. Sæsonen afsluttedes den 25. august.
10-07-1946: I et læserbrev til en avis,
protesterede en beboer på Norr Mälarstrand imod ÖRNEN, som han mente larmede mere om natten end
de andre skibe.
13-06-1949: Nyt anløbssted ved Skeppsbron i
Stockholm. Trafikken afvikledes nu gennem Stockholms Skärgård direkte til Borgholm,
uden mellemstationer. Første overfart "udenskærs" siden krigsudbruddet.
20-08-1950: Indsat på ruten Malmö - København.
Sveabolaget indsatte færgen på denne rute for at tvinge DS Öresund til at
købe færgen for at slippe for konkurrence.
|
|
Konstruktionsværft:
Burmeister & Wain, København,
DK (#269)
Byggeår: |
1909 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
1909 |
Indsat: |
1950 |
Ombygningsår: |
1951 |
Sidste
tur: |
09-1959 |
Ophugget: |
1972 |
Levetid: |
63 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
1 x
dampmaskine |
850 HK
|
Max.
hastighed: |
- knob |
Servicefart: |
12
knob |
Max.
passagerer: |
1.050 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
- m |
Agterportens
bredde: |
- m |
Andre
navne/ejere:
Ørnen: |
1909-1930 |
Örnen: |
1930-1966 |
Rudiae: |
1966-1968 |
Rumba: |
1968-1972 |
Historie:
29-12-1950: Solgt til Rederi AB Öresund, Malmö for
1,350 mill. Skr. Færgen gennemgik herefter endnu en omfattande ombygning ved Finnboda Varf,
Stockholm.
09-05-1951: Prøvetur i Stockholms Skärgård efter
ombygningen. Kahytter var blevet fjernet (igen!) for at give plads til hele fem
udskænkningslokaler med plads til 368 gæster. Som dag-færge kunne
ÖRNEN medføre 1.050 passagerer. Færgen blev desuden udrustet med radar, passagerhøjttalere og
nyt hjælpemaskineri.
20-05-1951: Indsat på ruten Malmö - København.
12-09-1959: Solgt til Oy Vaasa-Umeå Ab, Vasa for 29.000 £. Ombyggedes af Wärtsilä, Vasa for at kunna med-tage 20 bilar. Planlagt indsat på ru-ten
Helsingfors - Tallinn; men Intourist gav ikke den nødvendige tilladelse til at oprette ruten.
10-1959: Fire overfarter på ruten Vasa - Holmsund og to overfarter
Vasa - Örnsköldsvik.
1960: Indsat på ruten Vasa - Örnsköldsvik.
1961: Sommertrafik på ruten Vasa -
Örnsköldsvik/Holmsund.
06-1961: Chartret af mæglerfirmaet Luleå Spedition for fire overfarter
Uleåborg - Luleå.
1961: I løbet af efteråret startede ombygning af ÖRNEN ved Oy Aino Lindeman Ab Konepaja i Vasa så den kunne overføre 45 biler.
02-05-1962: Sommertrafik på ruten Vasa -
Holmsund/Örnsköldsvik.
1963: Sommertrafik på ruten Vasa -
Holmsund/Örnsköldsvik.
20-05-1964: Strat på sommersejladsen på ruten Vasa -
Örnsköldsvik. Driften indstilledes den 5. september.
31-05-1965: Sidste dæson for Vasabåtarna på ruten
Vasa - Örnsköldsvik. Driften indstilledes den 31.august.
04-05-1966: Solgt til Giacomo Antonio & Giuseppe
Rubaudo, Imperia, Italien for 21.000 £. Omdøbt til
RUDIAE.
1966: Indsat på ruten mellem Otranto og det græske fastland.
1968: Solgt til Rosvega Maritima SA, Panama. Omdøbt til
RUMBA.
02-1972: Solgt til ophugning hos FERCOMIT,
Brindisi, Italien.
|