Færgerute(r)
og operatør:
Korsør
- Nyborg (Storebælt)
Kalundborg - Aarhus
København
- Malmö
DSB Færger,
København
Hjemsted: Korsør
Kaldesignal:
NTWP
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
77,42
m |
Length
p p: |
76,20
m |
Bredde: |
17,68
m |
Dybgang: |
3,11
m |
Bruttotonnage: |
945
t |
Nettotonnage: |
382
t |
Dwt: |
- t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
2 |
Sporlængde: |
133,86
m |
Lastkapacitet: |
16
godsvg. |
Bil
kapacitet: |
??
biler |
Passagerpladser
m.m.:
1.
klasse
Herresalon: |
pl. |
1.
klasse
Damesalon: |
pl. |
3.
klasse
Salon: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Passagerpladser
ialt: |
900 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Kockums
Mekaniska Verkstad,
Malmö, S (#35)
Byggeår: |
1883 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
10-04-1883 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
07-11-1883 |
Indsat: |
09-11-1883 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
1927 |
Ophugget: |
1927 |
Levetid: |
44 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
2-Cyl.
dampmaskine |
1.600
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
12,25
knob |
Max.
passagerer: |
900 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Historie:
1881: De danske
Statsbaner kontra-herede
to jernbanefærger
til den nye overfart
mellem Korsør
og Nyborg. 09-11-1877:
Leveret som H/F NYBORG til De danske Statsbaner og indsat
på Storebæltsoverfaren Korsør
- Nyborg. Som
2. færge på
Storebælt
foretager H/F "Nyborg"
sin første
tur med 16 jernbanevogne
ombord på
kun 68 minutter.
1914: Overflyttes
midlertidig til
Ka-lundborg - Aarhus-overfarten
frem til 1915. Samme
år anvendes
færgen desuden
til enkelte ture
på ruten København
- Malmö.
1927: Udrangeret
og solgt til ophugning.
|