Færgerute(r)
og operatør:
Esbjerg
- Fanø(Nordby)
Post & Telegrafvæsenet,
København
Hjemsted: Esbjerg
Kaldesignal:
OWBQ
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
43,50
m |
Length
p p: |
- m |
Bredde: |
10,67
m |
Dybgang: |
3,20
m |
Bruttotonnage: |
400
rt |
Nettotonnage: |
180
rt |
Dwt: |
135
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Godskapacitet
ialt: |
2
lastvognst. |
Bil
kapacitet: |
ca.
25 biler |
Passagerpladser
m.m.:
Passagersaloner: |
270
pl. |
Dækspladser: |
130 pl. |
Passagerpladser ialt: |
400 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Aarhus
Flydedok A/S, DK
(#122)
Byggeår: |
1964 |
Køl
lagt: |
07-01-1964 |
Søsat: |
15-04-1964 |
Prøvetur: |
13-07-1964 |
Leveret
til
ejer: |
14-07-1964 |
Indsat: |
07-1964 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
1998 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
1 x
B&W/alpha
406-24VO |
480
HK |
Max.
hastighed: |
9½
knob |
Servicefart: |
8
knob |
Max.
passagerer: |
400 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Nordby
(P&T): |
1964-1977 |
Nordby
(DSB): |
1977-1998 |
Christmas
Day: |
1998
- |
: |
- |
Historie:
Leveret
som M/F NORDBY den 14. juli 1964 til Generaldirektoratet
for Post - og Telegrafvæsenet.
Indsat på
Fanø-overfarten
Esbjerg - Nordby.
30-04-1977: DSB
overtager Fanø
– Esbjerg Færgeri.
1998: Udrangeret
og solgt til Titanic
Investment Ltd.,
Nigeria. Omdøbt
til CHRISTMAS DAY.
12-2000: Færgen
har angiveligt sejlet
på en rute
mellem Cameroun
og Benin på
kysten, men er blevet
sejlet tilbage til
Dakar i arrest på
grund af manglende
charterbetaling.
(Kilde: "Søfart").
|