Færgerute(r)
og operatør:
Malmö - Travemünde
DS Öresund, Malmö, Sverige
Hjemsted: Malmö
Kaldesignal: -
73.6211.0
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
129,01
m |
Length
p p: |
- m |
Bredde: |
21,06
m |
Dybgang: |
4,92
m |
Bruttotonnage: |
7.927
t |
Nettotonnage: |
4.230 t |
Dwt: |
1.700 t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
- |
Sporlængde: |
-
m |
Lastkapacitet: |
540 meter
|
Bil
kapacitet: |
252
biler |
Passagerpladser
m.m.:
1.
klasse
Restaurant: |
- pl. |
2.
klasse
Restaurant: |
- pl. |
Cafeteria : |
- pl. |
Køjepladser: |
768 pl. |
Dækspladser: |
- pl. |
Passagerpladser
ialt: |
1.140 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Werft Nobiskrug, Rendsburg, BRD
(#684)
Byggeår: |
1975 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
15-03-1975 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
26-06-1975 |
Indsat: |
06-1975 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
1982 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x Stork Werkspoor 6TM140 dieselmotorer
|
11.770 kW
|
Max.
hastighed: |
- knob |
Servicefart: |
22
knob |
Max.
passagerer: |
1.140 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
- m |
Agterportens
bredde: |
- m |
Andre
navne/ejere:
Nils Dacke: |
1975-1982 |
Quiberon: |
1982-2003 |
Giulia D'Abundo: |
2003 - |
: |
- |
Historie:
Kontraheret af Lion Ferry; men kontrakten overtoges af Svelast Ab, Stockholm.
Leveret som M/S NILS DACKE den 26. juni 1975 til Svelast Ab, Stockholm.
06-1975: Udchartret til Rederi Ab Öresund, Malmö, og indsat
i Öresundsbolagets trafik på ruten Malmö - Travemünde. Færgen bemandedes af søfolk fra
Lion Ferry.
12-10-1976: Öresundsbolaget og Trave Line gik sammen i et fælles markedsføringsselskab. Det nye rederi fik navnet Saga-Linjen.
Indsat på ruten Helsingborg/Malmö - Travemünde.
04 - 14-09-1978: Udchartret til GT-Linien, Gedser, og ondsat på ruten Gedser - Travemünde.
01-01-1980: Saga-Linjen og TT-Line gik sammen i et fælles markedsførings-selskab. Det nye rederi fik navnet TT Saga Line. Indsat på ruten Malmö - Travemünde.
01-05-1982: Udchartret til Brittany Ferries,
Roscoff, Frankrig, Omdøbt til QUIBERON. Ombyggrt ved Jos L.
Meyer Werft, Papenburg, BRD.
05-1982: Indsat på ruterne Plymouth - Santander og
Roscoff - Cork.
12-1984: Solgt til Brittany Ferries SA, Roscoff,
Frankrig.
17-07-1992: Under overfart Plymouth - Roscoff opstod der
maskinrums-brand, hvor e besætningsmedlem omkom. Bugseret til Roscoff.
28-08-1992: Efter endt reparation i Brest, atter i trafik.
29-01 - 14-03-1993: Indsat som fragtfærge på ruten
Caen - Portsmouth.
17-03-1999: Færgen gik på grund i Plymouth.
Bugseredes fri.
10-07-2002: Indsat på ruten Caen - Portsmouth.
11-2002: Solgt til Trovil Shipping Ltd., Morlaix,
Frankrig (Linee Lauro, Italien).
20-12-2002: Afsluttet trafik for Brittany Ferries.
12-2002: Oplagt i Caen.
17-01-2003: Afgik fra Caen mod Brest.
18-01-2003: Overleveret til de nye ejere.
14-05-2003: Afgik fra Brest efter værftseftersyn, mod
Medelhavet.
04-06-2003 - 04-06-2004: Indsat på ruten Séte - Palma.
08-2003: Overført til Alilauro, Madeira, Portugal.
Omdøbt til GIULIA D'ABUNDO.
06-2004: Indsat på ruten La Spezia - Porto Veccio -
Palau - Napoli.
200?: Indsat på ruten La Spezia - Tunis.
03-2006: Udchartret til Euroferrys, Spanien.
2006: Indsat på ruten Almeria - Nador.
2006: Oplagt i Napoli.
?? - 09-2007: Udchartret til Acciona
Trasmediterranea, Spanien, og Indsat på ruten Alicante - Oran.
2007: Oplagt i Napoli.
10-2009: Indsat på ruten Napoli - Trapani.
|