ØresunDSBådene    

    

 

foto: Ukendt fotograf (postkort) ©

        M/S Nils Dacke

Færgerute(r) og operatør:
Malmö - Travemünde
DS Öresund, Malmö, Sverige
Hjemsted: Malmö

Kaldesignal: - 73.6211.0

Hoveddata: 

Længde over alt:

129,01 m

Length p p:

- m

Bredde:

21,06 m

Dybgang:

4,92 m

Bruttotonnage:

7.927 t

Nettotonnage:

4.230 t

Dwt:

1.700 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Sporantal:

-

Sporlængde:

- m

Lastkapacitet:

540 meter

Bil kapacitet:

252 biler


Passagerpladser m.m.:

1. klasse Restaurant:

- pl.

2. klasse Restaurant:

- pl.

Cafeteria :

- pl.

Køjepladser:

768 pl.

Dækspladser:

- pl.

Passagerpladser ialt:

1.140 pl.

 

Konstruktionsværft:
Werft Nobiskrug, Rendsburg, BRD (#684)

Byggeår:

1975

Køl lagt:

-

Søsat:

15-03-1975

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

26-06-1975

Indsat:

06-1975

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

1982

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 4 x Stork Werkspoor 6TM140 dieselmotorer

11.770 kW

Max. hastighed:

- knob

Servicefart:

22 knob

Max. passagerer:

1.140


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

- m

Agterportens bredde:

 - m


Andre navne/ejere: 

Nils Dacke:

1975-1982

Quiberon:

1982-2003

Giulia D'Abundo:

2003 -

:

-


Historie:
Kontraheret af Lion Ferry; men kontrakten overtoges af Svelast Ab, Stockholm.
Leveret som M/S NILS DACKE den 26. juni 1975 til Svelast Ab, Stockholm.
06-1975: Udchartret til Rederi Ab Öresund, Malmö, og indsat i Öresundsbolagets trafik på ruten Malmö - Travemünde. Færgen bemandedes af søfolk fra Lion Ferry.
12-10-1976: Öresundsbolaget og Trave Line gik sammen i et fælles markedsføringsselskab. Det nye rederi fik navnet Saga-Linjen. Indsat på ruten Helsingborg/Malmö - Travemünde.
04 - 14-09-1978: Udchartret til GT-Linien, Gedser, og ondsat på ruten Gedser - Travemünde.
01-01-1980: Saga-Linjen og TT-Line gik sammen i et fælles markedsførings-selskab. Det nye rederi fik navnet TT Saga Line. Indsat på ruten Malmö - Travemünde.
01-05-1982: Udchartret til Brittany Ferries, Roscoff, Frankrig, Omdøbt til QUIBERON. Ombyggrt ved Jos L. Meyer Werft, Papenburg, BRD.
05-1982: Indsat på ruterne Plymouth - Santander og Roscoff - Cork.
12-1984: Solgt til Brittany Ferries SA, Roscoff, Frankrig.
17-07-1992: Under overfart Plymouth - Roscoff opstod der maskinrums-brand, hvor e besætningsmedlem omkom. Bugseret til Roscoff. 
28-08-1992: Efter endt reparation i Brest, atter i trafik.
29-01 - 14-03-1993: Indsat som fragtfærge på ruten Caen - Portsmouth.
17-03-1999: Færgen gik på grund i Plymouth. Bugseredes fri.
10-07-2002: Indsat på ruten Caen - Portsmouth.
11-2002: Solgt til Trovil Shipping Ltd., Morlaix, Frankrig (Linee Lauro, Italien).
20-12-2002: Afsluttet trafik for Brittany Ferries.
12-2002: Oplagt i Caen.
17-01-2003: Afgik fra Caen mod Brest.
18-01-2003: Overleveret til de nye ejere.
14-05-2003: Afgik fra Brest efter værftseftersyn, mod Medelhavet.
04-06-2003 - 04-06-2004: Indsat på ruten Séte - Palma.
08-2003: Overført til Alilauro, Madeira, Portugal. Omdøbt til GIULIA D'ABUNDO.
06-2004: Indsat på ruten La Spezia - Porto Veccio - Palau - Napoli.
200?: Indsat på ruten La Spezia - Tunis.
03-2006: Udchartret til Euroferrys, Spanien.
2006: Indsat på ruten Almeria - Nador.
2006: Oplagt i Napoli.
?? - 09-2007: Udchartret til Acciona Trasmediterranea, Spanien, og Indsat på ruten Alicante - Oran. 
2007: Oplagt i Napoli.
10-2009: Indsat på ruten Napoli - Trapani.

search this site the web

search engine by freefind