Færgerute(r)
og operatør:
Aarhus
- Kalundborg
Danske Statsbaner,
København
Hjemsted: Aarhus
Kaldesignal:
OWDW - 83.1795.4
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
134,00
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
24,6
m |
Dybgang: |
5,64
m |
Bruttotonnage: |
11.602
rt |
Nettotonnage: |
6.154
rt |
TDW: |
2.813
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
604
m |
Bil
kapacitet: |
330
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Køjepladser |
148 pl. |
Passagerpladser
ialt: |
2.000 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Nakskov
Skibsværft
A/S, DK (#234)
Byggeår: |
1986 |
Køl
lagt: |
11-1984 |
Søsat: |
29-05-1985 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
04-1986 |
Indsat: |
01-06-1986 |
Ombygningsår: |
2001 |
Sidste
tur: |
22-05-1991 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
B&W
8L45GB
diesel |
16.960
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
17,1
knob |
Max.
passagerer: |
2.000 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Niels
Klim: |
1986-1991 |
Stena
Nautica: |
1991-1992 |
Isle
of Innisfree: |
1992-1995 |
Lion
King
(II): |
1995-1996 |
Stena
Nautica: |
1996
- |
: |
- |
Historie:
Leveret
som M/F NIELS
KLIM den 21. april
1986 til De danske
Statsbaner, Århus.
01-06-1986:
Indsat på
kattegatruten Århus
- Kalundborg.
1990: Solgt til
Stena Line, Sverige
med levering i 1991.
05-1991: Overtaget
af Stena Line, Sverige.
Omdøbt: STENA NAUTICA.
Oplagt i Århus,
senere Svendborg.
03-1992: Udchartret
til B&I Line,
Irland. Omdøbt
til ISLE OF INNISFREE.
Indsat på
ruterne Pembroke
- Rosslare og Dublin
- Holyhead.
1995: Udchartret
til Lion Ferry,
Sverige for et års
sejlads. 10-05-1995:
Indsat på
ruten Grenå
- Halmstad. Omdøbt:
LION KING.
30-04-1996: Omdøbt
til LION KING II.
06-05-1996: Sidste
tur på ruten
Grenå - Halmstad.
Derefter oplagt
i Landskrona. Atter
omdøbt til STENA NAUTICA. Registreret under
Bermuda flag.
24-06 - 17-09-1996:
Udchartret til Cia.
Transmediterranea
, Spanien. Indsat
på ruten Algiciras
- Tanger. 18-09-1996:
Oplagt i Dunkerque.
12-01 - 19-01-1997:
Indsat på
ruten Karlskrona
- Gdynia. 21-01-1997:
Oplagt i Dunkerque.
1997: Udchartret
i efteråret
til Nato som transportskib.
08-12-1997: Indsat
for Stena Line på
ruten Grenå
- Halmstad. Navn
uændret.
01-02-1999: Rutefart
ændret til
Grenå - Varberg.
I vintermånederne
ned- klasset til
100 passagerer.
17-12-2001: Sidste
tur på ruten.
Her- efter ombygget
på værft
i Lands- krona.
Nederste passagerdæk
ind- draget til
trailerdæk,
således, at
færgen nu
fik plads til ca.
60 last- vognstog
á18 m. på
to dæk. Antal
passagerer efter
ombygning: 663.
BT: 19.504.
NT: 6.180.
Ny længde
efter påbygning
af "ducktail":
135,47 m. 04-03-2002:
Atter indsat på
ruten Grenå
– Varberg. 16-02-2004:
Kollision med det
polske fragtskib
"Joanna"
ca. 10 sømil
vest for Varberg.
Store skader på
skroget. 114 ombordværende
blev evakueret kort
efter. Slæbt
ind til Varberg
for besigtigelse
af skadernes omfang.
26-02-2004: Efter
nødtørftig
repara- tion bugseret
til Cityværftet,
Gøteborg.
05-03-2004: Bugseret
fra Gøteborg
til Remontowa Værft,
Gdynia, Polen for
reparation.
21-06-2004: Ankomst
fra Remontowa til
Varberg. 24-06-2004:
Genindsat på
ruten Varberg -
Grenå. 06-12-2004: Registreret for Stena Bermuda Line, Ltd., Hamilton, Bermuda. (Stadig under Svensk flag). 10-12-2004: Overtaget af Stena Rederi Ab, Göteborg, Sverige.
|