Færgerute(r)
og operatør:
Esbjerg
- Nordby (Fanø)
Sydfyenske
A/S, Rudkøbing
Hjemsted: Esbjerg
Kaldesignal:
OYIU - 91.8938.0
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
49,90
m |
Length
p p: |
47,10
m |
Bredde: |
13,80
m |
Dybgang: |
2,30
m |
Bruttotonnage: |
751
t |
Nettotonnage: |
274
t |
Dwt: |
250
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
4,60
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
74
m |
Bil
kapacitet: |
35
eller
74 m.
lastbiler
og 12
ps.biler |
Passagerpladser
m.m.:
Passagersaloner: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
|
pl. |
Passagerpladser ialt: |
255 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Svendborg
Værft A/S,
DK (skrog) Morsø
Værft, DK
(udrustning) (#203)
Byggeår: |
07-1998 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
1998 |
Indsat: |
01-09-1998 |
Ombygningsår: |
2003 |
Sidste
tur: |
- |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
Mitsubishi/Vest
S6A3,
der
trækker
via
2 Schottel
propellere |
1.174
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
11½
knob |
Max.
passagerer: |
396 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
4,50
m |
Agterportens
bredde: |
4,50
m |
Andre
navne/ejere:
Historie:
Oprindelig
blev færgen
designet af Svendborg
værft og projekteret
af Leif Madsen.
Han "fulgte
med" da Svendborg
værft gik
konkurs og Morsø
værft overtog
kontrakten. Som
noget nyt har færgen
en "cykelstald"
på et særligt
dæk med plads
til 60 cykler i
stativer. 01-09-1998:
Leveret som M/F MENJA til Scandlines Sydfynske og indsat på
overfarten Esbjerg
– Fanø.
01-2003: Nye hovedmotorer
installe- ret, bestående
af! 2 stk. Caterpillar
3412-E på
hver 510 hk. (375
KW.)
|