Jysk Færgefart    

    

 

foto: Fotograf ubekendt (postkort) ©

        M/F Marsk Stig

Færgerute(r) og operatør:
Grenå - Hundested
Grenå-Hundested Færgefart A/S, Grenå
Hjemsted: Grenå

Kaldesignal: OZGI

Hoveddata: 

Længde over alt:

64,50 m

Length p p:

m

Bredde:

11,50 m

Dybgang:

4,00 m

Bruttotonnage:

1.107 rt

Nettotonnage:

532 rt

TDW:

377 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Lastkapacitet:

m

Bil kapacitet:

65 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

Dækspladser:

pl.

 

pl.

Køjepladser:

pl.

Passagerpladser ialt:

600 pl.

 

Konstruktionsværft:
Aalborg Værft A/S, DK (#65)

Byggeår:

1940

Køl lagt:

02-08-1939

Søsat:

14-03-1940

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

08-05-1940

Indsat:

07-07-1947

Ombygningsår:

1945

Sidste tur:

1964

Ophugget:

1979

Levetid:

39 år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x B&W 8-Cyl. 2SA diesel

4.100 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

16 knob

Max. passagerer:

600


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Marsk Stig:

1940-1964

Varberg:

1964-1967

Viking 2:

1967-1979

:

-


Historie:
08-05-
1940: Leveret som M/F MARSK STIG til Grenå – Hundested Færgefart A/S. Pga. krigsudbruddet blev færgen oplagt i Grenå, hvor den bl.a. anvendtes til beboelse.
10-04-1942: Rekvireret af Oberkom- mando der Kriegsmarine, Kiel og sat under tysk flag som troppetransport- skib.
08-07-1942: Prøvetur på ruten Sassnitz - Trelleborg.
01-09-1942: Indsat på ruten Gedser - Warnemünde for den tyske marine.
03-1943: Indsat for Rederi Rudolf Chr. Gribel, Stettin på forskellige Østersø- havne.
07-1943: Under havneophold i War- nemünde, blev færgen offer for et luftangreb og beskadigedes. Bugse- ret til Neptun Werft i Rostock for reparation.
23-06-1944: Kæntret i Helsingfors under losning av bl.a. tanks.
10-08-1944: Færgen bjerget og bugseret til Danzig, og siden til Kiel, hvor færgen findes efter krigsafslut- ningen.
1945-46: Ved årsskiftet tilbageleveret til det danske krigsforsikringsselskab. Tilbagekøbt af GHF og slæbt til Svendborg Værft for genopbygning.
07-07-1947: Endelig indsat på ruten Grenå – Hundested efter gennem- gribende reparation.
09-08 - 13-12-1947: Udchartret til A/S Larvik – Frederikshavnferjen. Indsat i  fart på føgende havne:  Hundested – Arendal – Larvik – Grenå – Frederikshavn.
14-12-1947: Indsat på ruten Grenå – Hundested.
1959: Udchartret til Rederi Ab Göte- borg - Frederikshavn Linjen, Göte- borg (Sessan Linjen). Indsat på ruten Gøteborg - Frederikshavn i nogle uger.
06-1964: Solgt til Europafærgen Ser- vice A/S, Grenå, Danmark. Omdøbt til
VARBERG.
27-06-1964: Indsat på ruten Grenå – Varberg.
1964: Udchartre nogle uger i efteråret til Lion Ferry, Sverige. Indsat på ruten Halmstad – København.
1964-65. I vinterhalvåret oplagt i Grenå med fuld bemanding og an- vendtes som reservefærge når book- ningen af lastbiler på Grenå – Var- berg-rutens normale færge "Europa- ferjen" oversteg færgens kapacitet.
1965: Udchartret i foråret til norske udstillere for anvendelse som udstillingsskib langs den norske kyst fra Tønsberg til Bodø.
01-05 - 08-1965: Udchartret til Rederi Ab Gøteborg-Frederikshavn Linjen, Gøteborg (Sessan Linjen). Indsat på ruten Gøteborg – Frederikshavn under "kunstnernavnet" "
SESSAN".
10-1965: Udchartrettil Gram Sørensen, Ebeltoft, Danmark. Indsat som fly- dende indkøbscenter Ystad - Rønne. Bildækket blev anvendt som sejlen- de supermarked. Efter kort tid, blev rutefarten dog indstillet.
12-1965: Udchartret til Grenå - Hunde- sted Færgefart.  Anvendt som aflø- serskib på ruten.
1966: Fra foråret indsat på ruten Grenå – Varberg.
1966: Under dokning på Falkenberg Værft, kæntrede færgen i dokken. Senere erklæret totalforlist.
1966: Vraget overtaget af Sjöförsä- krings A/B Hansa-Mälaren, Stockholm.
06-06-1966: Bjerget.
07-06-1966: Solgt til et selskab i Ystad med henblik for ophugning.
12-09-1966: Vraget solgt til Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland.
19-10-1966: Ankomst til Algot Johans- son værft, Mariehamn, Finland for genopbygning.
29-04-1967: Overført til Rederi Ab Solstad, Mariehamn, Finland. Om- døbt til
VIKING 2 og indsat i Viking Lines trafik på ruten Kapellskär - Ma- riehamn, Åland. Under tiden også anløb af Nådendal, Finland.
23-04-1970: Færgen påsejlet af "Kapella" under vinteroplægning. Skaderne var så store, at færgen gik til bunds. Bjerget hurtigt og bugseret til Algot Johansson værft, Marie- hamn, Finland for reparation.
05-1971: Indsat på ruten Mariehamn - Kapellskär.
12-1977: Overført til Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland.
11-02-1978: Under vinteroplægning ved Algot Johansson Værft, udbrød der kl. 6.50 brand ombord. Brand- slukningsudstyret ombord var af- brudt pga. den strenge frost, så fær- gen udbrændete totalt.
03-1978: Vraget solgt til Loviisan Metalli ja Kone Oy, Lovisa, Finland for ophugning.
04-06-1979: Ophugning påbegyndt.

search this site the web

search engine by freefind