Færgerute(r)
og operatør:
Grenå
- Hundested
Grenå-Hundested
Færgefart
A/S, Grenå
Hjemsted: Grenå
Kaldesignal:
OZGI
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
64,50
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
11,50
m |
Dybgang: |
4,00
m |
Bruttotonnage: |
1.107
rt |
Nettotonnage: |
532
rt |
TDW: |
377
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
m |
Bil
kapacitet: |
65
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
|
pl. |
Køjepladser: |
pl. |
Passagerpladser
ialt: |
600 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Aalborg
Værft A/S,
DK (#65)
Byggeår: |
1940 |
Køl
lagt: |
02-08-1939 |
Søsat: |
14-03-1940 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
08-05-1940 |
Indsat: |
07-07-1947 |
Ombygningsår: |
1945 |
Sidste
tur: |
1964 |
Ophugget: |
1979 |
Levetid: |
39 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
B&W
8-Cyl.
2SA
diesel |
4.100
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
16
knob |
Max.
passagerer: |
600 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Marsk
Stig: |
1940-1964 |
Varberg: |
1964-1967 |
Viking
2: |
1967-1979 |
: |
- |
Historie:
08-05-1940:
Leveret som M/F MARSK
STIG til Grenå
– Hundested Færgefart
A/S. Pga. krigsudbruddet
blev færgen
oplagt i Grenå,
hvor den bl.a. anvendtes
til beboelse.
10-04-1942: Rekvireret
af Oberkom- mando
der Kriegsmarine,
Kiel og sat under
tysk flag som troppetransport-
skib. 08-07-1942:
Prøvetur
på ruten Sassnitz
- Trelleborg.
01-09-1942: Indsat
på ruten Gedser
- Warnemünde
for den tyske marine.
03-1943: Indsat
for Rederi Rudolf
Chr. Gribel, Stettin
på forskellige
Østersø-
havne. 07-1943:
Under havneophold
i War- nemünde,
blev færgen
offer for et luftangreb
og beskadigedes.
Bugse- ret til Neptun
Werft i Rostock
for reparation.
23-06-1944: Kæntret
i Helsingfors under
losning av bl.a.
tanks. 10-08-1944:
Færgen bjerget
og bugseret til
Danzig, og siden
til Kiel, hvor færgen
findes efter krigsafslut-
ningen. 1945-46:
Ved årsskiftet
tilbageleveret til
det danske krigsforsikringsselskab.
Tilbagekøbt
af GHF og slæbt
til Svendborg Værft
for genopbygning.
07-07-1947: Endelig
indsat på
ruten Grenå
– Hundested efter
gennem- gribende
reparation.
09-08 - 13-12-1947:
Udchartret til A/S
Larvik – Frederikshavnferjen.
Indsat i fart
på føgende
havne: Hundested
– Arendal – Larvik
– Grenå –
Frederikshavn.
14-12-1947: Indsat
på ruten Grenå
– Hundested.
1959: Udchartret
til Rederi Ab Göte-
borg - Frederikshavn
Linjen, Göte-
borg (Sessan Linjen).
Indsat på
ruten Gøteborg
- Frederikshavn
i nogle uger.
06-1964: Solgt til
Europafærgen
Ser- vice A/S, Grenå,
Danmark. Omdøbt
til VARBERG.
27-06-1964: Indsat
på ruten Grenå
– Varberg. 1964:
Udchartre nogle
uger i efteråret
til Lion Ferry,
Sverige. Indsat
på ruten Halmstad
– København.
1964-65. I vinterhalvåret
oplagt i Grenå
med fuld bemanding
og an- vendtes som
reservefærge
når book-
ningen af lastbiler
på Grenå
– Var- berg-rutens
normale færge
"Europa- ferjen"
oversteg færgens
kapacitet. 1965:
Udchartret i foråret
til norske udstillere
for anvendelse som
udstillingsskib
langs den norske
kyst fra Tønsberg
til Bodø.
01-05 - 08-1965:
Udchartret til Rederi
Ab Gøteborg-Frederikshavn
Linjen, Gøteborg
(Sessan Linjen).
Indsat på
ruten Gøteborg
– Frederikshavn
under "kunstnernavnet"
"SESSAN".
10-1965: Udchartrettil
Gram Sørensen,
Ebeltoft, Danmark.
Indsat som fly-
dende indkøbscenter
Ystad - Rønne.
Bildækket
blev anvendt som
sejlen- de supermarked.
Efter kort tid,
blev rutefarten
dog indstillet.
12-1965: Udchartret
til Grenå
- Hunde- sted Færgefart.
Anvendt som
aflø- serskib
på ruten.
1966: Fra foråret
indsat på
ruten Grenå
– Varberg. 1966:
Under dokning på
Falkenberg Værft,
kæntrede færgen
i dokken. Senere
erklæret totalforlist.
1966: Vraget overtaget
af Sjöförsä-
krings A/B Hansa-Mälaren,
Stockholm. 06-06-1966:
Bjerget. 07-06-1966:
Solgt til et selskab
i Ystad med henblik
for ophugning.
12-09-1966: Vraget
solgt til Rederi
Ab Sally, Mariehamn,
Finland. 19-10-1966:
Ankomst til Algot
Johans- son værft,
Mariehamn, Finland
for genopbygning.
29-04-1967: Overført
til Rederi Ab Solstad,
Mariehamn, Finland.
Om- døbt
til VIKING
2
og indsat i Viking
Lines trafik på
ruten Kapellskär
- Ma- riehamn, Åland.
Under tiden også
anløb af
Nådendal,
Finland. 23-04-1970:
Færgen påsejlet
af "Kapella"
under vinteroplægning.
Skaderne var så
store, at færgen
gik til bunds. Bjerget
hurtigt og bugseret
til Algot Johansson
værft, Marie-
hamn, Finland for
reparation.
05-1971: Indsat
på ruten Mariehamn
- Kapellskär.
12-1977: Overført
til Rederi Ab Sally,
Mariehamn, Finland.
11-02-1978: Under
vinteroplægning
ved Algot Johansson
Værft, udbrød
der kl. 6.50 brand
ombord. Brand- slukningsudstyret
ombord var af- brudt
pga. den strenge
frost, så
fær- gen udbrændete
totalt. 03-1978:
Vraget solgt til
Loviisan Metalli
ja Kone Oy, Lovisa,
Finland for ophugning.
04-06-1979: Ophugning
påbegyndt.
|