Færgerute(r)
og operatør:
Fredericia
- Strib (Lillebælt)
Masnedø -
Orehoved Glyngøre
- Nykøbing
M. DSB Færger,
København
Hjemsted:
Kaldesignal:
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
60,96
m |
Length
p p: |
- m |
Bredde: |
13,11
m |
Dybgang: |
2,82
m |
Bruttotonnage: |
554
t |
Nettotonnage: |
231
t |
Dwt: |
- t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
1 |
Sporlængde: |
59,60
m |
Lastkapacitet: |
7-8
godsvg. |
Bil
kapacitet: |
??
biler |
Passagerpladser
m.m.:
1.
klasse
Herresalon: |
pl. |
1.
klasse
Damesalon: |
pl. |
3.
klasse
Salon: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Passagerpladser
ialt: |
700 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Burmeister
& Wain, København,
DK (#???)
Byggeår: |
1890 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
16-04-1890 |
Indsat: |
1890 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
1935 |
Ophugget: |
1959 |
Levetid: |
69 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
3 x
2-Cyl.
dampmaskine |
800
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
9½
knob |
Max.
passagerer: |
700 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Historie:
Leveret som D/F MARIE den 16. april 1886 til De danske Statsbaner, København 1886: Færgen indsat
på Lillebælts-
overfarten Fredericia
- Strib. 1905:
Færgen ombygget
af A/S Københavns
Flydedok med nyt
hovedmaskineri.
1905: Færgen
overført
til Storstrøms-
overfarten Masnedø
- Orehoved.
1919: Færgen
overført
til Sallingsund-
overfarten, Gylngøre
- Nykøbing
M. 1935: Færgen
udrangeret og solgt
til ophugning.
1959: Færgen
ophugget af Petersen
& Albeck i København.
|