Færgerute
og operatør:
Halsskov
- Knudshoved
Rødby - Puttgartden
Mercandia Rederierne,
København
Hjemsted: København
Kaldesignal:
OXVI - 80.2780.8
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
141,50
m |
Length
p p: |
-
m |
Bredde: |
20,11
m |
Dybgang: |
6,15
m |
Bruttotonnage: |
10.404
rt |
Nettotonnage: |
3.122
rt |
Dwt: |
2.400
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
-
m |
Bil
kapacitet: |
290
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall Lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Køjepladser: |
12 pl.* |
Passagerpladser ialt: |
500 pl. |
* - før ombygning.
Forhistorie:
Leveret
som M/S MERCANDIAN
PRESIDENT i august
1982 till Mercandia
Rederiet, København.
Indsat som Ro/Ro-skib:
3.041 BT. 1.713
NT. 7.200 Tdw. 414
TEUs for Mercandia
– Rederierne.
1984: Omdøbt
til PRESIDENT.
1986: Atter omdøbt
til MERCANDIAN PRESIDENT.
|
|
Konstruktionsværft:
Frederikshavn
Værft A/S,
DK (#401)
Byggeår: |
1982 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
30-04-1982 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
08-1982 |
Indsat: |
1988 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
1997 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
1 x
MaK
12M453AK
diesel |
4.890
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
15,7
knob |
Max.
passagerer: |
500 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Mercandian
President: |
1982 |
President: |
1982-1984 |
Mercandian
President: |
1986-1989 |
Lodbrog: |
1989-2000 |
Wave
Mercury: |
2000
- |
: |
- |
Historie: 1988:
Udchartret til DSB.
1988: Ombygget til
passager- og bilfærge
på Danyard,
Frederikshavn. Fik
bl.a. installeret
3 Caterpillar
- generatorer på
2,000 hk koblet
til 2 Azimuth-propellere.
Tonnage efter
ombygning: 9.975
BT. 2.992 NT. 2.400
Tdw. Antal passagerer:
600. Antal køretøjer:
273 personbiler.
29-05-1989: Omdøbt
til LODBROG
og indsat på
Storebæltsruten
Halsskov – Knudshoved.
01-12-1989: Indsat
på Østersøruten
Rødby – Puttgarden.
01-01-1997: Charteren
overtaget af Scandlines
A/S. 21-04-1997:
Har sejlet sin sidste
tur på Østersøoverfarten.
1997: Tilbageleveret
til Mercandia –
Rederierne. Oplagt
i Fredericia.
1997: Atter udchartret
til Scandlines A/S,
København.
15-07-1997: Indsat
på storebæltsruten
Halsskov – Knudshoved.
14-06-1998: Har
sejlet sin sidste
tur på Storebælt.
Herefter oplagt
i Nakskov. 06-1999:
Solgt til James
Fisher Barrow- in-Furness,
England. Bugseres
til Tyne for ombygning
på Cammel
Laird & Co.
Ltd., til
kabelskib. 02-2000:
Omdøbt til
WAVE MERCURY.
06-03-2001: Solgt
til Global Marine
Systems, Japan. 04-04-2005: Registreret ejer: Global Marine Systems,
England.
|