Færgerute(r)
og operatør:
Fredericia - Strib
(Lillebælt)
Glyngøre - Nykøbing
M (Sallingsund)
DSB Færger,
København
Hjemsted:
Kaldesignal:
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
42,83
m |
Length
p p: |
- m |
Bredde: |
13,57
m |
Dybgang: |
- m |
Bruttotonnage: |
253
t |
Nettotonnage: |
137
t |
Dwt: |
- t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
1 |
Sporlængde: |
38,00
m |
Lastkapacitet: |
5
godsvogne |
Bil
kapacitet: |
??
biler |
Passagerpladser m.m.:
1.
klasse
Herresalon: |
pl. |
1.
klasse
Damesalon: |
pl. |
3.
klasse
Salon: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Passagerpladser
ialt: |
300 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
J.
Wigham Richardson,
Newcastle upon Tyne,
GB (#???)
Byggeår: |
1872 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
- |
Indsat: |
19-03-1872 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
09-10-1922 |
Ophugget: |
1922 |
Sidste
tur: |
50 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
1 x
2-Cyl.
dampmaskine |
280
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
8
knob |
Max.
passagerer: |
300 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Historie:
19-03-1872: Leveret som H/F LILLEBELT til De danske Statsbaner og indsat
på Lillebæltsoverfarten Fredericia
- Strib. H/F "Lillebelt"
var således
Danmark's første
jernbanefærge
- og den eneste
uden elektrisk lys!
Hermed blev det
jyske og fynske
jernbanenet forbundet.
Den kostede ialt
83.907 Rigsdaler.
1892: Overflyttet
til Sallingsund,
da færgen
blev for lille til
trafikken på
Lillebælt.
Anvendtes også
som reservefærge
på Oddesund.
09-10-1922:
Udrangeret og solgt
til ophugning.
|