DSB Færger    

    

 

foto: Jernbanemuseet ©

        H/F Kronprinsesse Louise

Færgerute(r) og operatør:
Masnedø - Orehoved (Storstrømmen)
Helsingør - Hälsingborg
Fredericia - Strib (Lillebæltsoverfarten)
DSB Færger, København
Hjemsted:

Kaldesignal:

Hoveddata: 

Længde over alt:

52,54 m

Length p p:

- m

Bredde:

13,38 m

Dybgang:

2,29 m

Bruttotonnage:

429 t

Nettotonnage:

- t

Dwt:

- t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Sporantal:

1

Sporlængde:

50,24 m

Lastkapacitet:

godsvg.

Bil kapacitet:

?? biler


Passagerpladser m.m.:

1. klasse Herresalon:

pl.

1. klasse Damesalon:

pl.

3. klasse Salon:

pl.

Dækspladser:

pl.

Passagerpladser ialt:

850 pl.

 

Konstruktionsværft:
Helsingør Værft A/S, DK (#31)

Byggeår:

1891

Køl lagt:

-

Søsat:

-

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

11-10-1891

Indsat:

10-03-1892

Ombygningsår:

1905

Sidste tur:

1935

Ophugget:

1935

Levetid:

44 år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 1 x 2-Cyl. dampmaskine

240 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

10 knob

Max. passagerer:

850


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Kronprinsesse Louise:

1891-1935


Historie:
11-10-1891:
Leveret som H/F KRONPRINSESSE LOUISE til De danske Statsbaner, København og indsat på Storstrømsoverfarten Masnedø - Orehoved.
10-03-
1892: Indsat som første jernbanefærge på den nye overfart mellem Helsingør og Hälsingborg.
11-1902: Overflyttet til Lillebælts- overfarten Fredericia - Strib.
1905: Forlænget med 9 meter ved A/S Københavns Flydedok. Nye mål: 63,85/13,38/2,29 m, BRT 512, 61,95 m spor.
1922: Atter indsat på ruten mellem Helsingør og Hälsingborg.
04-1935: Atter Indsat på Lillebælt mellem Fredericia og Strib.
14-05-1935: Sidste dag i trafik. Over- farten nedlagt ved åbningen af Lillebæltsbroen.
05-1935: Solgt til lokal ophugger i Århus.

search this site the web

search engine by freefind