Færgerute(r)
og operatør:
Masnedø
- Orehoved (Storstrømmen)
Helsingør
- Hälsingborg
Fredericia - Strib
(Lillebæltsoverfarten)
DSB Færger,
København
Hjemsted:
Kaldesignal:
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
52,54
m |
Length
p p: |
- m |
Bredde: |
13,38
m |
Dybgang: |
2,29
m |
Bruttotonnage: |
429
t |
Nettotonnage: |
- t |
Dwt: |
- t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
1 |
Sporlængde: |
50,24
m |
Lastkapacitet: |
godsvg. |
Bil
kapacitet: |
??
biler |
Passagerpladser
m.m.:
1.
klasse
Herresalon: |
pl. |
1.
klasse
Damesalon: |
pl. |
3.
klasse
Salon: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Passagerpladser
ialt: |
850 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Helsingør
Værft A/S,
DK (#31)
Byggeår: |
1891 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
11-10-1891 |
Indsat: |
10-03-1892 |
Ombygningsår: |
1905 |
Sidste
tur: |
1935 |
Ophugget: |
1935 |
Levetid: |
44 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
1 x
2-Cyl.
dampmaskine |
240
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
10
knob |
Max.
passagerer: |
850 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Kronprinsesse Louise: |
1891-1935 |
Historie:
11-10-1891: Leveret som H/F KRONPRINSESSE LOUISE til De danske Statsbaner, København og indsat
på Storstrømsoverfarten
Masnedø -
Orehoved.
10-03-1892:
Indsat som første
jernbanefærge
på den nye
overfart mellem
Helsingør
og Hälsingborg.
11-1902: Overflyttet
til Lillebælts-
overfarten Fredericia
- Strib. 1905:
Forlænget
med 9 meter ved
A/S Københavns
Flydedok. Nye mål:
63,85/13,38/2,29
m, BRT 512, 61,95
m spor. 1922:
Atter indsat på
ruten mellem Helsingør
og Hälsingborg.
04-1935: Atter Indsat
på Lillebælt
mellem Fredericia
og Strib. 14-05-1935:
Sidste dag i trafik.
Over- farten nedlagt
ved åbningen
af Lillebæltsbroen.
05-1935: Solgt til
lokal ophugger i
Århus.
|