DFDS    

    

 

foto: DFDS ©

        M/S Kronprins Olav

Færgerute og operatør:
København - Olso
Rederiet DFDS, København
Hjemsted: København

Kaldesignal: OZSH - 51.9700.4

Hoveddata: 

Længde over alt:

99,76 m

Length p p:

m

Bredde:

13,89 m

Dybgang:

5,28 m

Bruttotonnage:

3.038 rt

Nettotonnage:

1.807 rt

TDW:

1.200 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Fragtkapacitet:

t

Bil kapacitet:

ca. ?? biler


Passagerpladser m.m.:

1. kl. Spisesalon:

pl.

1. kl. Rygesalon:

pl.

2. kl. Salon:

pl.

Dækspladser:

pl.

 

pl.

Antal kahytter:

?? stk.

køjepladser:

pl.

Passagerpladser ialt:

1.200 pl

 

Konstruktionsværft:
Helsingør Skibsværft A/S, DK (#246)

Byggeår:

1937

Køl lagt:

01-06-1937

Søsat:

09-09-1937

Prøvetur:

12/15/17-12-1937

Leveret til ejer:

17-12-1937

Indsat:

18-12-1937

Ombygningsår:

1945

Sidste tur:

09-12-1966

Ophugget:

1986

Levetid:

49 år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x B&W 750-VF-90 diesel

4.800 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

18½ knob

Max. passagerer:

1.200


Ramper/Porte: 

Sideportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Kronprins Olav:

1937-1944

Frankfurt:

1944-1945

Kronprins Olav:

1945-1967

Corsica Express:

1967-1975

Express Ferry Angelina Lauro:

1975-1978

Capo Falconara:

1978-1986


Historie:
Leveret som M/S KRONPRINS OLAV den. 17. december 1937 til Rederiet DFDS, København
18-12-1937 - 06-09-1939: Indsat på ruten København - Oslo.
07-09-1939: Oplagt i København.
09-1944: Tyskerne forlanger skibet ind-rettet til hospital af danske Røde Kors. Arbejdet bliver, med fuldt over-læg, forsinket af danskerne.
24-11-1944: Overtaget af tyskerne som gengæld for den "flygtede" Storebæltsfærge "Storebælt".
14-12-1944: Afgik fra København med kurs mod Tyskland.
1944: Omdøbt til FRANKFURT, og om-bygget til hospitalsskib i Gotenhafen.
15-03-1945: Indsat som hospitalsskib.
04-1945: Slæbt til Rendsburg.
22-05-1945: Genfundet af allierede styrker i Rendsburg.
23-07-1945: Returneret til DFDS og atter omdøbt til KRONPRINS OLAV.
11-09 - 27-12-1945: Genopbygget på værftet i Helsingør.
30-12-1945: Afgik fra København.
02-01-1946: Ankomst til Hull.
16-01 - 14-03-1946: Indsat på ruten Hull - Cuxhaven som troppetransport-skib, chartret af den danske regering. Overdraget til fri disposition af den engelske regering.
16-03-1946: Ankomst til København.
21-03 - 08-06-1946: Ombygget på værftet i Helsingør.
15-06-1946 -1961: Indsat på ruten København - Oslo.
26 - 27-07, 02 - 03-08 og 23 - 27-12-1946:  Tre sejladser på ruten Køben-havn - Aarhus - København.
12 - 20-02-1947: Pga. isforholdene i Øresund , anløb skibet Helsingør i ste-det for København.
20-02-1950: Under overfart Oslo - Kø-benhavn, udbrød der brand ombord pga. et overophedet komfur. Passa-gererne gik i redningsbådene; men bliver hurtigt taget ombord på ms. "Stockholm" af Gøteborg. Senere slæbtes skibet til Helsingør for inspektion.
04-03-1950: Afgik fra Helsingør mod Nakskov.
06-03 - 03-06-1950: Repareret på Nakskov Værft.
07-06-1950: Atter indsat på ruten København - Oslo.
01 - 17-02-1955: Indsat på ruten Kø-benhavn - Aalborg.
1961 - 1964: Hovedsagelig indsat i sommertrafik på ruten Frederikshavn - Oslo.
14 - 20-12-1963: Udchartret til en tur Bergen - Malmö - Uddevalla - Bergen.
1962 - 1964: Hovedsalig indsat på ruten København - Oslo.
26-08 - 09-09-1964: Krydstogt   Køben-havn - London - Cobh - St. Helier - Rouen - Amsterdam - København.
10 - 20-09-1964: Krydstogt København - Stockholm - Leningrad - Helsingfors - København.
08-04 - 01-10-1965 og 04-06 - 16-09-1966: Indsat på ruten København - Færøerne.
03 - 09-12-1966: Indsat på ruten Kø-benhavn - Oslo.
09-12-1966: Oplagt i København.
20-10-1967: Solgt til Traghetti del Tirrena ”T.T” S.p.A., Cagliari, Italien.
25-10-1967: Overtaget 2af de nye eje-re og omdøbt til CORSICA EXPRESS. Efter en meget kraftig ombygning, blev skibet sat i fart på ruten: Geno-va - Bastia - Corsica.  
1967: Overført til Corsica Line S.p.A., Cagliari.
15-04-1969: Afgik fra Genova til Porto Torres med 325 fanger fra fængsler i Milano og Torino.
1975: Solgt til Libera Navigazione Lauro S.a.S., Napoli Omdøbt til EXPRESS FERRY ANGELINA LAURO.
1978: Omdøbt til CAPO FALCONARA.
1980: Solgt til  C & L Espressi, Napoli. Navn uændret.
1982: Solgt til Navaltour Società di Navigazione S.r.l., Messina. Navn uændret.
1986: Solgt til ophugning ved Deiu-lemar S.r.l., Napoli.
04-1986: Ophugning afsluttet hos Marnavi Cantieri Navale, Napoli.

search this site the web

search engine by freefind