Færgerute
og operatør:
København
- Olso Rederiet
DFDS, København
Hjemsted: København
Kaldesignal:
OZSH - 51.9700.4 Hoveddata:
Længde
over
alt: |
99,76
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
13,89
m |
Dybgang: |
5,28
m |
Bruttotonnage: |
3.038
rt |
Nettotonnage: |
1.807
rt |
TDW: |
1.200
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Fragtkapacitet: |
t |
Bil
kapacitet: |
ca.
?? biler |
Passagerpladser
m.m.:
1.
kl.
Spisesalon: |
pl. |
1.
kl.
Rygesalon: |
pl. |
2.
kl.
Salon: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
|
pl. |
Antal
kahytter: |
?? stk. |
køjepladser: |
pl. |
Passagerpladser ialt: |
1.200 pl |
|
|
Konstruktionsværft:
Helsingør
Skibsværft
A/S, DK (#246)
Byggeår: |
1937 |
Køl
lagt: |
01-06-1937 |
Søsat: |
09-09-1937 |
Prøvetur: |
12/15/17-12-1937 |
Leveret
til
ejer: |
17-12-1937 |
Indsat: |
18-12-1937 |
Ombygningsår: |
1945 |
Sidste
tur: |
09-12-1966 |
Ophugget: |
1986 |
Levetid: |
49 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
B&W
750-VF-90
diesel
|
4.800
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
18½
knob |
Max.
passagerer: |
1.200 |
Ramper/Porte:
Sideportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Kronprins Olav: |
1937-1944 |
Frankfurt: |
1944-1945 |
Kronprins Olav: |
1945-1967 |
Corsica
Express: |
1967-1975 |
Express
Ferry
Angelina
Lauro: |
1975-1978 |
Capo
Falconara: |
1978-1986 |
Historie:
Leveret som M/S KRONPRINS OLAV den. 17. december 1937 til Rederiet DFDS, København
18-12-1937 -
06-09-1939: Indsat på
ruten København
- Oslo. 07-09-1939:
Oplagt
i København.
09-1944: Tyskerne
forlanger skibet
ind-rettet til hospital
af danske Røde
Kors. Arbejdet
bliver, med fuldt
over-læg, forsinket
af danskerne.
24-11-1944: Overtaget
af tyskerne
som gengæld
for den "flygtede"
Storebæltsfærge
"Storebælt".
14-12-1944: Afgik
fra København
med kurs mod Tyskland.
1944: Omdøbt
til FRANKFURT,
og om-bygget til
hospitalsskib i
Gotenhafen.
15-03-1945: Indsat
som hospitalsskib.
04-1945: Slæbt
til Rendsburg.
22-05-1945: Genfundet
af allierede styrker
i Rendsburg.
23-07-1945: Returneret
til DFDS og
atter omdøbt
til KRONPRINS OLAV.
11-09 - 27-12-1945: Genopbygget
på værftet
i Helsingør.
30-12-1945: Afgik
fra København.
02-01-1946: Ankomst
til Hull.
16-01 - 14-03-1946: Indsat på ruten
Hull
- Cuxhaven som troppetransport-skib, chartret
af den danske regering.
Overdraget til fri
disposition af den
engelske regering.
16-03-1946: Ankomst til
København.
21-03 - 08-06-1946: Ombygget
på værftet
i Helsingør.
15-06-1946 -1961: Indsat på ruten København
- Oslo. 26 - 27-07, 02 - 03-08 og 23 - 27-12-1946:
Tre sejladser på ruten Køben-havn
- Aarhus - København.
12 - 20-02-1947: Pga.
isforholdene i Øresund
,
anløb skibet
Helsingør
i ste-det for København.
20-02-1950: Under overfart
Oslo - Kø-benhavn,
udbrød der brand
ombord pga. et overophedet
komfur. Passa-gererne
gik i redningsbådene;
men bliver hurtigt
taget ombord på
ms. "Stockholm"
af Gøteborg.
Senere slæbtes
skibet til Helsingør
for inspektion.
04-03-1950: Afgik
fra Helsingør
mod Nakskov.
06-03 - 03-06-1950: Repareret
på Nakskov
Værft.
07-06-1950: Atter indsat
på
ruten København
- Oslo. 01 - 17-02-1955:
Indsat på ruten
Kø-benhavn
- Aalborg. 1961 - 1964:
Hovedsagelig indsat i sommertrafik
på
ruten Frederikshavn
- Oslo. 14 - 20-12-1963:
Udchartret
til en tur Bergen
- Malmö - Uddevalla
- Bergen. 1962 - 1964:
Hovedsalig
indsat på ruten København
- Oslo. 26-08 - 09-09-1964:
Krydstogt
Køben-havn
- London - Cobh
- St. Helier - Rouen
- Amsterdam - København.
10 - 20-09-1964: Krydstogt
København
- Stockholm - Leningrad
- Helsingfors -
København.
08-04 - 01-10-1965 og 04-06 - 16-09-1966: Indsat på ruten
København
- Færøerne.
03 - 09-12-1966: Indsat på ruten Kø-benhavn
- Oslo. 09-12-1966:
Oplagt
i København.
20-10-1967: Solgt
til Traghetti
del Tirrena ”T.T”
S.p.A., Cagliari,
Italien. 25-10-1967:
Overtaget
2af de nye
eje-re og omdøbt
til CORSICA EXPRESS. Efter
en meget kraftig
ombygning, blev
skibet sat i fart
på ruten:
Geno-va - Bastia
- Corsica.
1967: Overført
til Corsica Line
S.p.A., Cagliari.
15-04-1969: Afgik
fra Genova
til Porto
Torres med 325 fanger
fra fængsler
i Milano og Torino.
1975: Solgt
til Libera Navigazione
Lauro S.a.S., Napoli
Omdøbt til
EXPRESS FERRY ANGELINA LAURO.
1978: Omdøbt
til CAPO FALCONARA.
1980: Solgt
til C &
L Espressi, Napoli.
Navn uændret.
1982: Solgt
til Navaltour Società
di Navigazione S.r.l.,
Messina. Navn uændret.
1986: Solgt
til ophugning ved
Deiu-lemar S.r.l.,
Napoli. 04-1986:
Ophugning afsluttet
hos
Marnavi Cantieri
Navale, Napoli.
|