Færgerute
og operatør:
Korsør
- Nyborg Danske
Statsbaner, København
Hjemsted: Korsør
Kaldesignal:
OYEM - 78.0320.5
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
152,00
m |
Length
p p: |
- m |
Bredde: |
23,70
m |
Dybgang: |
6,00
m |
Bruttotonnage: |
10.607
rt |
Nettotonnage: |
5.088
rt |
Dwt: |
5.139
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
?
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
4 |
Sporlængde: |
494
m |
antal
jernbaneenheder: |
60
gsv. |
Bil
kapacitet: |
200
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Passagerpladser ialt: |
2.280 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Nakskov
Skibsværft
A/S, DK (#224)
Byggeår: |
1981 |
Køl
lagt: |
21-11-1979 |
Søsat: |
02-07-1980 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
02-04-1981 |
Indsat: |
02-05-1981 |
Ombygningsår: |
1997 |
Sidste
tur: |
- |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
6 x
B&W/alpha
16U28LU |
25.440
HK |
Max.
hastighed: |
18,5
knob |
Servicefart: |
17,0
knob |
Max.
passagerer: |
2.000(2.280) |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Kronprins
Frederik: |
1981
- |
: |
- |
Historie:
02-04-1981:
Leveret som M/F KRONPRINS FREDERIK til DSB Færger, København og indsat
på
ruten Korsør
- Nyborg. Sejlede
i en indkøringsperiode
som godsfærge.
29 & 30-04-1981:
Præsenteret
for offentligheden
ved "åbent
skib" på
Langelinie, København.
02-05-1981: Indsat
på ruten Korsør
- Nyborg som intercityfærge.
01-01-1997: Overgået
til Scandlines A/S,
København.
31-05-1997: Har
sejlet sin sidste
tur på ruten,
herefter lagt op
i Nyborg. 07-12-1997
03-19098: Ombygget
til bilfærge
på Nakskov
Værft. Antal
køretøjer:
210 personbiler,
eller 38 lastvognstog,
eller 42 busser.
Antal passagerer
på Østersøen:
1.400. Ny tonnage:
16.071 bt. 4.821
nt. 4.500 tdw.
26-03-1998: Indsat
på østersøruten
Gedser - Rostock.
08 & 09-07-2001:
Da rutens
normale færge
"Rügen"
havde tekniske problemer
i dagene, blev "Kronprins
Frederik" midlertidig
indsat på
ruten Rønne
- Sassnitz.
26-10-2004: Ankomst
til Blohm + Voss,
Hamburg for maskinbytning.
20-12-2004:
Afgang fra værftet
efter ombygning.
12-2004: Atter
i trafik på
ruten Gedser - Rosock. 10-04-2007: På vej ind i Gedser fik færgen
strømudfald og tørnede ved lav fart ind i kajen. Færgen fik skader på hydraulikken til
bovporten og man var tvunget til at gå tilbage til Rostock for at
losse. 15-08-2009: Da færgen bakkede ud fra Gedser rante man noget og den ene propeller fik
skader. Blev taget ud af trafik for
reparation ved Fredericia Skibsværft. 19-08-2009: Atter i trafik.
|