Scandlines    

    

 

foto: Østersøen - Kai W. Mosgaard ©

        M/F Kronprins Frederik

Færgerute og operatør:
Gedser - Rostock
Scandlines Danmark A/S, København
Hjemsted: Korsør

Kaldesignal: OYEM2 - 78.0320.5

Hoveddata: 

Længde over alt:

152,20 m

Length p p:

143,20 m

Bredde:

23,70 m

Dybgang:

5,10 m

Bruttotonnage:

16.071 t

Nettotonnage:

4.821 t

Dwt:

1.800 t


Lastekapacitet: 

Frihøjde hoveddæk:

4,90 m

Sporantal:

(4)

Sporlængde:

(494 m)

Godskapacitet:

625 m

Bil kapacitet:

210 biler


Passagerpladser m.m.:

Baltic Room:

366 pl.

Panorama Lounge:

242 pl.

Restaurant:

212 pl.

Dækspladser:

30 pl.

Passagerpladser ialt:

850 pl.

 

Forhistorie:
Leveret som M/F KRONPRINS FREDERIK den 2. april 1981 til DSB Færger, København. Indsat på ruten Korsør - Nyborg. Sejlede i en indkøringsperiode som godsfærge.
29 & 30-04-1981: Præsenteret for offentligheden ved "åbent skib" på Langelinie, København.
02-05-1981: Indsat på ruten Korsør - Nyborg som intercityfærge.

 

 

Konstruktionsværft:
Nakskov Skibsværft A/S, DK (#224)

Byggeår:

04-1981

Køl lagt:

21-11-1979

Søsat:

02-07-1980

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

01-01-1997

Indsat:

26-03-1998

Ombygningsår:

1997

Sidste tur:

-

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 6 x B&W/alpha 16U28LU

25.440 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

20½ knob

Max. passagerer:

850


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

2 x 4,30 m

Agterportens bredde:

 2 x 7,50 m


Andre navne/ejere: 

Danske Statsbaner:

1981-1997

Scandlines:

1997 -

:

-


Historie:
01-01-1997: Overgået til Scandlines A/S, København.
31-05-1997: Har sejlet sin sidste tur på ruten, herefter lagt op i Nyborg.
07-12-1997 03-19098:  Ombygget til bilfærge på Nakskov Værft. Antal køretøjer: 210 personbiler, eller 38 lastvognstog, eller 42 busser. Antal passagerer på Østersøen: 1.400. Ny tonnage: 16.071 bt. 4.821 nt. 4.500 tdw.
26-03-1998: Indsat på østersøruten Gedser - Rostock.
08 & 09-07-2001:  Da rutens normale færge "Rügen" havde tekniske problemer i dagene, blev "Kronprins Frederik" midlertidig indsat på ruten Rønne - Sassnitz.
26-10-2004: Ankomst til Blohm + Voss, Hamburg for maskinbytning. Nyt maskineri: 4 x MaK/Caterpillar 8M32C + 2 x MaK/Caterpillar 6M32 = 21.120 kW.
20-12-2004: Afgang fra  værftet efter ombygning. 
12-2004: Atter i trafik på ruten Gedser - Rosock.

search this site the web

search engine by freefind