Færgerute
og operatør:
Esbjerg - Harwich,
Parkeston Quai
Rederiet DFDS, København
Hjemsted: Esbjerg
Kaldesignal:
OZHW
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
114,48
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
15,20
m |
Dybgang: |
5,66
m |
Bruttotonnage: |
3.895
rt |
Nettotonnage: |
2.284
rt |
TDW: |
1.720
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Fragtkapacitet: |
t |
Bil
kapacitet: |
ca.
?? biler |
Passagerpladser
m.m.:
1.
kl.
Spisesalon: |
pl. |
1.
kl.
Rygesalon: |
pl. |
2.
kl.
Salon: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
|
pl. |
Antal
kahytter: |
- |
køjepladser
ialt: |
302 pl. |
Passagerpladser ialt: |
358 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Helsingør
Skibsværft
A/S, DK (#262)
Byggeår: |
1941 |
Køl
lagt: |
14-11-1939 |
Søsat: |
20-06-1940 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
19-06-1941 |
Indsat: |
26-05-1946 |
Ombygningsår: |
1954 |
Sidste
tur: |
09-07-1974 |
Forlist: |
1976 |
Levetid: |
35 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
B&W
1050-VF-90
diesel
|
7.100
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
20,25
knob |
Max.
passagerer: |
358 |
Ramper/Porte:
Sideportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Kronprins Frederik: |
1941-1976 |
Patra: |
1976 |
: |
- |
Historie:
Leveret
som M/S KRONPRINS FREDERIK den 19. juni 1941 til DFDS,
Esbjerg. Pga. krigen
oplagt i København
uden visse vitale
maskindele, da man
frygtede at tys-kerne
ville overtage skibet.
06-11-1945: Slæbt
til Helsingør
for færdigudrustning.
25-05-1946: Endelig
afleveret
til DFDS, Esbjerg.
26-05-1946: Indsat
hovedsaglig på ruten Esbjerg
- Harwich fra 26-05
frem til 1964.
14-09-1946: Ankomst
til Esbjerg,
som et af de første
danske skibe, der
blev udstyret med
radar, leveret af
Metro-politan Vickers
Electrical Export
Co. Ltd. 1953 -
1956 og
i 1964: Indsat på ruten
København
- Oslo som afløserskib. 19-04-1953:
Under havneophold
i Har-wich,
udbrød en kraftig
brand om-bord. Næste
dag kæntrede
og sank skibet.
26-08-1953: Hævet
og repareret
mid-lertidigt.
13-09-1953: Slæbes
fra Harwich
til genopbygning
på værftet
i Helsing-ør,
hvortil skibet ankom
18-09. 23-04-1954:
Afleveret
til DFDS efter
endt genopbygning.
07-05-1954: Atter indsat
på
ruten Esbjerg -
Harwich. 22 - 29-05-1963:
Udchartret
til Carls-berg Distributers
Ltd., London for
en rejse: Harwich
- Oslo - København
- Harwich. 17 - 24-09-1963:
Udchartres
til Carls-berg Sales
Ltd., Birmingham
for en rejse: Harwich
- Oslo - København
- Harwich. 26-06 - 13-09-1964,
09-06
- 12-09-1965 og
10-06 - 11-09-1966: Indsat på ruten Esbjerg - Newcastle.
24-05 - 01-06-1965: Udchartret
til Kunglia Automobil
Klubben, Stock-holm
for en rejse: København
- Stock-holm - Leningrad
- København.
02-06-1965 - 08-06-1966: Et antal kryds-togter
København
- Leith - Newcastle
- Esbjerg. 1965:
Bovpropel
og anti-rulle-tanke
installeret før
farten ændres
til Nord- atlanten.
15-01-1966 - 1971: Hovedsagelig indsat på ruten
København
- Thors-havn - Klaksvig
- Trangisvaag -
Reykavik. 05-10-1970:
Anløber
ikke længere Reykjavik. 02-05-1972:
Indsat på ruten
Esbjerg -
Thorshavn - Trangisvaag.
1972 -
1974: Indsat
i sommersæsonen:
Esbjerg - Newcastle
- Thorshavn - Trangisvaag.
09-07-1974: Ankomst
til Esbjerg
fra Newcastle for
sidste gang. Oplagt
i Esbjerg. 10-03-1976:
Solgt 10-03
til Arab Navi-gation
Co., Suez.
16-03-1976: Overtaget
af de nye
ejere. Omdøbt
til PATRA.
24-12-1976: Under overfart på ruten
Jeddah
- Suez med
pilgrimme, ud-brød
der brand ombord
og skibet sank
efterfølgende
på en position
21.56N - 38.28E.
102 menneskeliv
gik tabt!
|