DFDS    

    

 

foto: Fotografen ubekendt (postkort) ©

        M/S Kronprins Frederik

Færgerute og operatør:
Esbjerg - Harwich, Parkeston Quai
Rederiet DFDS, København
Hjemsted: Esbjerg

Kaldesignal: OZHW

Hoveddata: 

Længde over alt:

114,48 m

Length p p:

m

Bredde:

15,20 m

Dybgang:

5,66 m

Bruttotonnage:

3.895 rt

Nettotonnage:

2.284 rt

TDW:

1.720 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Fragtkapacitet:

t

Bil kapacitet:

ca. ?? biler


Passagerpladser m.m.:

1. kl. Spisesalon:

pl.

1. kl. Rygesalon:

pl.

2. kl. Salon:

pl.

Dækspladser:

pl.

 

pl.

Antal kahytter:

-

køjepladser ialt:

302 pl.

Passagerpladser ialt:

358 pl.

 

Konstruktionsværft:
Helsingør Skibsværft A/S, DK (#262)

Byggeår:

1941

Køl lagt:

14-11-1939

Søsat:

20-06-1940

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

19-06-1941

Indsat:

26-05-1946

Ombygningsår:

1954

Sidste tur:

09-07-1974

Forlist:

1976

Levetid:

35 år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x B&W 1050-VF-90 diesel

7.100 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

20,25 knob

Max. passagerer:

358


Ramper/Porte: 

Sideportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Kronprins Frederik:

1941-1976

Patra:

1976

:

-


Historie:
Leveret som M/S KRONPRINS FREDERIK den 19. juni 1941 til DFDS, Esbjerg. Pga. krigen oplagt i København uden visse vitale maskindele, da man frygtede at tys-kerne ville overtage skibet.
06-11-1945: Slæbt til Helsingør for færdigudrustning.
25-05-1946: Endelig afleveret til DFDS, Esbjerg.
26-05-1946: Indsat hovedsaglig på ruten Esbjerg - Harwich fra 26-05 frem til 1964.
14-09-1946: Ankomst til Esbjerg, som et af de første danske skibe, der blev udstyret med radar, leveret af Metro-politan Vickers Electrical Export Co. Ltd.
1953 - 1956 og i 1964: Indsat på ruten København - Oslo som afløserskib.
19-04-1953: Under havneophold i Har-wich, udbrød en kraftig brand om-bord. Næste dag kæntrede og sank  skibet.
26-08-1953: Hævet og repareret mid-lertidigt.
13-09-1953: Slæbes fra Harwich til genopbygning på værftet i Helsing-ør, hvortil skibet ankom 18-09.
23-04-1954: Afleveret til DFDS efter endt genopbygning.
07-05-1954: Atter indsat på ruten Esbjerg - Harwich.
22 - 29-05-1963: Udchartret til Carls-berg Distributers Ltd., London for en rejse: Harwich - Oslo - København - Harwich.
17 - 24-09-1963: Udchartres til Carls-berg Sales Ltd., Birmingham for en rejse: Harwich - Oslo - København - Harwich.
26-06 - 13-09-1964, 09-06 - 12-09-1965 og 10-06 - 11-09-1966: Indsat på ruten Esbjerg - Newcastle.
24-05 - 01-06-1965: Udchartret til Kunglia Automobil Klubben, Stock-holm for en rejse: København - Stock-holm - Leningrad - København.
02-06-1965 - 08-06-1966: Et antal kryds-togter København - Leith - Newcastle - Esbjerg.
1965: Bovpropel og anti-rulle-tanke installeret før farten ændres til Nord- atlanten.
15-01-1966 - 1971: Hovedsagelig indsat på ruten København - Thors-havn - Klaksvig - Trangisvaag - Reykavik.
05-10-1970: Anløber ikke længere Reykjavik.
02-05-1972: Indsat på ruten Esbjerg - Thorshavn - Trangisvaag.
1972 - 1974: Indsat i sommersæsonen: Esbjerg - Newcastle - Thorshavn - Trangisvaag.
09-07-1974: Ankomst til Esbjerg fra Newcastle for sidste gang. Oplagt i Esbjerg.
10-03-1976: Solgt 10-03 til Arab Navi-gation Co., Suez.  
16-03-1976: Overtaget af de nye ejere. Omdøbt til PATRA.
24-12-1976: Under overfart på ruten Jeddah - Suez med pilgrimme, ud-brød der brand ombord og skibet sank efterfølgende på en position 21.56N - 38.28E. 102 menneskeliv gik tabt!

search this site the web

search engine by freefind