Færgerute(r)
og operatør:
Helsingør
- Hälsingborg
Fredericia - Strib
(Lillebælt)
Oddesund Nord -
Oddesund Syd
Danske
Statsbaner, København
Hjemsted:
Kaldesignal:
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
54,87
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
13,38
m |
Dybgang: |
2,80
m |
Bruttotonnage: |
414
rt |
Nettotonnage: |
170
rt |
TDW: |
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
1 |
Sporlængde: |
52,30
m |
Lastkapacitet: |
7-8
godsvg. |
Bil
kapacitet: |
??
biler |
Passagerpladser
m.m.:
1.
klasse
Herresalon: |
pl. |
1.
klasse
Damesalon: |
pl. |
3.
klasse
Salon: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
|
pl. |
Passagerpladser
ialt: |
650 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Helsingør
Værft A/S,
DK (#???)
Byggeår: |
1898 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
1898 |
Indsat: |
1898 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
1938 |
Ophugget: |
1938 |
Levetid: |
40 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
1 x
2-Cyl.
dampmaskine |
400
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
10
knob |
Max.
passagerer: |
650 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Kronprins Frederik: |
1898-1938 |
Historie: Leveret som H/F KRONPRINS FREDE-RIK i 1898 til De danske Statsbaner, København 1898: Indsat
på Øresundsoverfarten
Helsingør
- Hälsingborg.
1927: Indsat
på Lillebæltsoverfarten
Fredericia - Strib.
1933:
Indsat på
overfarten Oddesund
Nord - Oddesund
Syd frem til ibrugtagningen
af Oddesundbroen.
1938: Udrangeret
og solgt til ophugning
hos Petersen &
Albech.
|