DFDS    

    

 

foto: Fotografen ubekendt (postkort) ©

        M/S Kronprinsesse Ingrid

Færgerute og operatør:
Esbjerg - Newcastle
Rederiet DFDS, København
Hjemsted: Esbjerg

Kaldesignal: OULZ - 51.9701.6

Hoveddata: 

Længde over alt:

114,48 m

Length p p:

m

Bredde:

15,20 m

Dybgang:

5,66 m

Bruttotonnage:

3.968 rt

Nettotonnage:

2.292 rt

TDW:

1.967 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Fragtkapacitet:

t

Bil kapacitet:

ca. ?? biler


Passagerpladser m.m.:

1. kl. Spisesalon:

pl.

1. kl. Rygesalon:

pl.

2. kl. Salon:

pl.

Dækspladser:

pl.

 

pl.

Antal kahytter:

?? stk.

køjepladser ialt:

302 pl.

Passagerpladser ialt:

334 pl.

 

Konstruktionsværft:
Helsingør Skibsværft A/S, DK (#289)

Byggeår:

1949

Køl lagt:

23-05-1947

Søsat:

16-01-1948

Prøvetur:

01-06-1949

Leveret til ejer:

02-06-1949

Indsat:

13-06-1949

Ombygningsår:

1969

Sidste tur:

31-08-1969

Ophugget:

1985

Levetid:

36 år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x B&W 1050-VF-90 diesel

7.100 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

20½ knob

Max. passagerer:

334


Ramper/Porte: 

Sideportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Kronprinsesse Ingrid:

1949-1969

Copenhagen:

1969

Mimika L:

1969-1978

Alkyon:

1978-1985


Historie:
Leveret som M/S KRONPRINSESSE INGRID den 2. juni 1949 til Rederiet DFDS, København
13-06-1949: Indsat på ruten Esbjerg - Newcastle.
07-11 - 02-12-1949, 21-02 - 12-04-1950, 11-02 - 29-02-1952, 19-01 - 11-03-1957 og 13-10 - 20-11-1964: Indsat på ruten København - Oslo som reserveskib.
19-05-1962: Udchartret til Carlsberg Distributors Ltd., London for en tur Harwich - Kristianssand - Larvik - Gøteborg - København - Harwich.
15-09 - 05-10-1964: Krydstogt   Køben-havn - Lisabon - Madeira - Tenerife - Casablanca - Cadiz - Amsterdam - København.
08 - 12-10-1964: Udchartret til Ben-nett´s rejsebureau for to ture Køben-havn - Oslo.
15-04 - 05-05-1965: Krydstogt   Køben-havn - Kiel - Lisabon - Funchal - Santa Cruz - Casablanca - Cadiz - Amster-dam - København.
08 - 31-05-1965: Krydstogt København - Brest - Lisabon - Tanger - La Goulett - Tunesien - Sicilien - Napoli - Corsica - Malaga - La Coruna - Antwerpen - Esbjerg.
16-09 - 06-10-1965: Krydstogt   Køben-havn - Lisabon - Funchal - Tenerife - Casablanca - Cadiz - Amsterdam - København.
09-10 - 03-11-1965: Krydstogt   Køben-havn - Brest - Lisabon - Tanger - Val-letta - Catania - Napoli - Ajaccio - Corsica - Malaga - La Coruna - Rou-en - København.
02 - 26-04-1966: Krydstogt København - Lisabon - Malaga - Tunesien - Cata-nia - Napoli - Tanger - La Coruna - Brest - København.
28-04 - 14-05-1966: Krydstogt   Køben-havn - Madeira - Tenerife - Tanger - København.
24-09 - 16-10-1966: Krydstogt   Køben-havn - Lisabon - Cadiz - Cagliari - Ajaccio - Palma - Casablanca - Amsterdam - København.
17 - 20-01-1967: En retur -rejse Esbjerg - Grimsby.
09 - 14-02-1967: En retur-rejse Rotter-dam - Oslo.
23-06 - 10-09-1967 og 21-06 - 08-09-1968: Atter Indsat på ruten Esbjerg - Newcastle.
09-09-1968: Oplagt i Esbjerg.
06-05-1969: Salgsaftale med I/S Co-penhagen (Montana A/S, Danhol Shipping A/S, Albert Jensen A/S , Johs. Van Hagens & Co. A/S, Køben-havn og Thord Johansson, Gøteborg og Porre Shipping AB, Malmö.
17-05-1969: Afgik fra Esbjerg til Ålborg Værft for dokning.  Udstyret med si-deporte. Bil kapacitet ca. 20 person-biler. Salgsaftalen annulleret.
28-05-1969: Solgt til Rederi og Han-delsselskabet Montana A/S (Jan Jo-hannes Neleman), København. Omdøbt til COPENHAGEN.
29-05-1969: Overtaget af de nye ejere ved Ålborg Værft.
30-05-1969: Ankomst til København fra Halmstad.
31-05 - 31-08-1969: Indsat på ruten København - Halmstad.
01-09-1969: Oplagt i København.
03-11-1969: Solgt til Costa Spyrou Latsis, Piræus, Grækenland.
08-11-1969: Overtaget af de nye eje-re. Omdøbt til MIMIKA  L.
21-11-1969: Afgik fra København til Piræus. Indsat på ruten Piræus - Mykonos - Patmos - Leros - Kalymnos - Kos - Rhodos.
1976: Solgt til Dodekanissos Shipping Enterprises, Piræus. Navn uændret.
1977: Oplagt i Piræus pga. finansielle problemer.
1978: Solgt til Astir Shipping Enterpri-ses Co. Ltd., Piræus. Omdøbt til AlLKYON.
1980: Solgt til Dimitrios Ventouris, Pi-ræus. Navn uændret.
10-1983: Oplagt i Piræus.
23-04-1985: Afgik fra Piræus til Karachi.
09-06-1985: Ankomst til Gadani Beach.
10-06-1985: Ophugning afsluttet af   firmaet Talha & Haroon.

search this site the web

search engine by freefind