Færgerute(r)
og operatør:
Malmö - Travemünde
DS Öresund, Malmö, Sverige
Hjemsted: Malmö
Kaldesignal: -
66.0623.4
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
110,20
m |
Length
p p: |
- m |
Bredde: |
17,63
m |
Dybgang: |
4,37
m |
Bruttotonnage: |
4.020
t |
Nettotonnage: |
1.666 t |
Dwt: |
890 t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
- |
Sporlængde: |
-
m |
Lastkapacitet: |
24 vogntog
|
Bil
kapacitet: |
154
biler |
Passagerpladser
m.m.:
1.
klasse
Restaurant: |
- pl. |
2.
klasse
Restaurant: |
- pl. |
Cafeteria : |
- pl. |
Dækspladser: |
- pl. |
Køjepladser: |
284 pl. |
Passagerpladser
ialt: |
900 pl. |
Forhistorie:
Leveret som M/S KRONPRINS CARL GUSTAF den 12. maj 1966 till A/B Bonnierföretagen,
Halmstad
14-05-1966: Indsat på ruten Halmstad - København -
Travemünde.
12-1966: Ruten nedlagt.
09-01-1967: Indsat i samarbejde med Trave Line på ruten
Helsingborg - København - Travemünde.
21-01-1969: Samarbejdet mellem Trave Line og Lion
Ferry ophører.
22-01-1969: Udchartret til SJ, Malmö, og indsat på ruten
Malmö - Travemünde.
1971:. Registrerad för Lion Ferry Ab, Halmstad.
|
|
Konstruktionsværft:
Werft Nobiskrug, Rendsburg, BRD (#646)
Byggeår: |
1966 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
26-01-1966 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
12-05-1966 |
Indsat: |
1972 |
Ombygningsår: |
1991 |
Sidste
tur: |
1975 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x MAN V9V 30/45 dieselmotorer
|
8.385 kW
|
Max.
hastighed: |
- knob |
Servicefart: |
21½
knob |
Max.
passagerer: |
900 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
- m |
Agterportens
bredde: |
- m |
Andre
navne/ejere:
Kronprins Carl Gustaf: |
1966-1975 |
Wilanow: |
1975-1997 |
Split 1700: |
1997 - |
Historie:
1972: Udchartret til Rederi Ab Öresund, Malmö.
Indsat for Öresundsbolaget på ruten Malmö - Travemünde.
04-1975: Solgt til Polskie Linijskie Oceanica,
Gdynia, Polen. Omdøbt til WILANOW.
1975: Indsat på ruten Ystad - Swinoujscie.
1977: Overført til Polska Zeluga Baltycka,
Kolobrzeg, Polen.
1977: Indsat på ruten Swinoujscie - Rønne/ Ystad/
København.
1979 - 1997. Indsat på forskellige ruter, herunder bl.a.
København - Swinoujscie, Travemünde - København - Swinoujscie.
Nynäshamn/Oxelösund-Gdynia.
1991: Ombygget ved Gdansk Shipyard, Gdansk med bl.a.
flere køjepladser.
05-01-1997: Oplagt i Gdansk.
04-1997: Solgt til S.E.M. Maritime Inc., Panama.
Omdøbt til SPLIT 1700.
17-05-1997: Afgik fra Gdansk mod Adriaterhavet.
06-1997: Indsat på ruten Split - Ancona.
1999: I sommerperioden indsat på ruten Vis - Hvar -
Ancona.
|