Færgerute(r)
og operatør:
Helsingør
- Helsingborg
DSB Færger,
København
Hjemsted: Helsingør
Kaldesignal:
OYKS -
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
45,02
m |
Length
p p: |
44,35
m |
Bredde: |
11,57
m |
Dybgang: |
2,70
m |
Bruttotonnage: |
481
rt |
Nettotonnage: |
191
rt |
Dwt: |
55
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
bildæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Gods
kapacitet: |
m |
Bil
kapacitet: |
ca.
25 biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Passagersalon: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Passagerpladser ialt: |
475 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Nakskov
Skibsværft
A/S, DK (#66)
Byggeår: |
1935 |
Køl
lagt: |
04-02-1935 |
Søsat: |
22-03-1935 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
06-05-1935 |
Indsat: |
15-05-1935 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
08-1972 |
Ophugget: |
2005 |
Levetid: |
70 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
1 x
Frichs
6-Cyl.
diesel |
650
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
10,75
knob |
Max.
passagerer: |
475 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Historie:
Leveret
som M/F KRONBORG den 6. maj
1935 till De danske Statsbaner, Helsingør.
15-05-1935:
Indsat på
ruten Helsingør
- Helsingborg.
Med undtagelse
af perioden under
2. Verdenskrig anvendtes
færen udelukkende
på øresundsoverfarten
Helsingør
- Helsingborg.
08-1972:
Taget ud af trafik.
01-09-1972:
Solgt til Østfold
Skibsophugning A/S,
Sarpsborg, Norge.
Overbygningen blev
reddet og blev opstillet
ved Nissans værft,
Halmstad som kontorbygning.
1984:
Overbygningen solgt
til Domstens Bätförening.
Anvendt som klublokale.
04-2005:
Overbygningen ophugget
i Halmstad.
|