Færgerute(r)
og operatør:
Korsør
- Nyborg (Storebælt)
København
- Malmø (afløserfærge)
DSB Færger,
København
Hjemsted: Korsør
Kaldesignal:
OXKS - 51.9391.7
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
96,80
m |
Length
p p: |
95,00
m |
Bredde: |
17,70
m |
Dybgang: |
4,27
m |
Bruttotonnage: |
2.363
rt |
Nettotonnage: |
955
rt |
TDW: |
3.200
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
5,00
m |
Sporantal: |
3 |
Sporlængde: |
241,60
m |
antal
jernbaneenheder: |
30
gsv. |
Bil
kapacitet: |
ca.
70 biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Rygersalon: |
pl. |
Ikke-rygersalon: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Passagerpladser ialt: |
1.500 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Helsingør
Værft, DK
(#177)
Byggeår: |
1927 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
10-12-1926 |
Prøvetur: |
07-05-1927 |
Leveret
til
ejer: |
13-05-1927 |
Indsat: |
16-05-1927 |
Ombygningsår: |
1967 |
Sidste
tur: |
31-05-1980 |
Ophugget: |
1981 |
Levetid: |
54 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
B&W
8-150MF
8-Cyl.
|
4.400
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
15,5
knob |
Max.
passagerer: |
1.500 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Historie:
22-04-1926:
Kontraheret
som DSB's første
dieselmotorfærge. 13-05-1927: Leveret som M/F KORSØR til De danske Statsbaner, København. 16-05-1927:
Indsat på
overfarten mellem
Korsør og
Nyborg. 1957
- 1980: Sejlede
tillige i perioder
som afløser-/forstærknings-færge
på ruten Halsskov
- Knudshoved.
1967: Nye
hovedmotorer installeret
(2 stk. B&W
type 1226 MTB-40V).
- Gennem årene
blev der foretaget
mange små
ændringer
på færgen.
Den forreste salon
på promenade-
dækket bliver
ændret, styrehuset
på den forreste
kommandobro bliver
ført helt
frem, og redningsbådene
blev (naturligvis)
fornyede. Færgen
anvendtes tillige
reserve på
ruten Malmö
- København,
som også blev
færgens sidste
indsatsrute.
31-05-1980: Sejlede
sin sidste tur under
DSB's flag.
1981: Efter
forgæves forsøg
på at bevare
færgen som
museumsskib slæbes
den til Spanien
for ophugning i
foråret.
|