Færgerute(r)
og operatør:
Korsør
- Nyborg (Storebælt)
Kalundborg - Aarhus
Danske Statsbaner,
København
Hjemsted: Korsør
Kaldesignal:
NTWM
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
77,42
m |
Length
p p: |
76,20
m |
Bredde: |
17,68
m |
Dybgang: |
3,11
m |
Bruttotonnage: |
945
rt |
Nettotonnage: |
382
rt |
TDW: |
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
2 |
Sporlængde: |
133,86
m |
Lastkapacitet: |
16
godsvg. |
Bil
kapacitet: |
??
biler |
Passagerpladser
m.m.:
1.
klasse
Herresalon: |
pl. |
1.
klasse
Damesalon: |
pl. |
3.
klasse
Salon: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Passagerpladser
ialt: |
900 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Kockums
Mekaniska Verkstad,
Malmö, S (#34)
Byggeår: |
1883 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
28-12-1882 |
Prøvetur: |
25-06-1883 |
Leveret
til
ejer: |
28-10-1883 |
Indsat: |
1883 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
1923 |
Ophugget: |
1923 |
Levetid: |
40 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
2-Cyl.
dampmaskine |
1.600
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
12,25
knob |
Max.
passagerer: |
900 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Historie: 1881: De danske Statsbaner kontraherede to jernbanefærger til den nye overfart mellem Korsør og Nyborg. Den planlagte leveringstid 01-03-1883 kunne dog ikke overholdes på grund af opståede problemer under prøvesejladserne. Leveret som H/F KORSØR den 28. oktober 1883 til
De danske Statsbaner, København
28-10-1883: Indsat på Storebælts-
overfaren Korsør
- Nyborg.
1914: Overflyttet
til Kalundborg -
Aarhus-overfarten
frem til 1915.
1923: Udrangeret
og solgt til ophugning
i Kiel, Tyskland.
|