Færgerute
og operatør:
København - Oslo
Rederiet DFDS, København
Hjemsted: København
Kaldesignal:
OWDM - 68.1771.6 Hoveddata:
Længde
over
alt: |
124,95
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
19,28
m |
Dybgang: |
5,61
m |
Bruttotonnage: |
7.956
rt |
Nettotonnage: |
3.912
rt |
TDW: |
1.108
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Fragtkapacitet: |
t |
Bil
kapacitet: |
ca.
100
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall Lounge: |
pl. |
Hvilepladser: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Antal
kahytter: |
?? stk. |
køjepladser: |
506 |
Passagerpladser ialt: |
952 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Cantieri
Navali Tirreno e
Riuniti Spa. Riva
Trigosi, Genova,
I (#278)
Byggeår: |
1968 |
Køl
lagt: |
01-12-1966 |
Søsat: |
12-05-1968 |
Prøvetur: |
27-31-05-1968 |
Leveret
til
ejer: |
03-06-1968 |
Indsat: |
18-06-1968 |
Ombygningsår: |
1976 |
Sidste
tur: |
12-10-1983 |
Udbrændt: |
1993 |
Levetid: |
25 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
CNTR/B&W1242-VT2BF-90 |
13.200
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
19
knob |
Max.
passagerer: |
952 |
Ramper/Porte:
Sideportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Kong Olav V: |
1968-1984 |
New
Gulangyu: |
1984 |
Gulang
Yu: |
1984-1988 |
Leader
Prince: |
1988-1993 |
New
Orient
Princess: |
1993 |
Historie:
10-06-1968:
Navngivnings-ceremoni
i København.
Skibet er egentlig
tænkt bære
navnet "Prinsesse
Margrethe";
men på grund
af gudmoderen -
Prinsesse Margrethe's
nedkomst få
dage forinden, blev
navnene på
de to nye Oslobåde
byttet om. Leveret som KONG OLAV V 3. juni 1968 til
Rederiet DFDS, København 18-06-1968: Indsat
på ruten Køben-havn
- Oslo. 1971:
Ankomst til
København
fra Aal-borg Værft
A/S efter ombygning
til "single-class"
skib. Skrogfarven
blev samtidig ændret
til hvid. 07-02-1976:
Ankomst
til Aalborg
Værft for
ombygning. Der skulle
tilføjes
en ny agterudbygning
og ny skorsten.
Ny Brt./Nrt./Tdw.:
8.669 ./ 4.441
./ 1.084. Nu 698
køjepladser.
Passagerantal ændret
til 1.100. Antal
køretøjer:
121 personbiler.
12-10-1983: Ankomst
fra Oslo til
Kø-benhavn
for sidste gang.
Herefter lagt op.
15-05-1984: Solgt
15-05 til Fujian
Pro-vince Shipping
Co., Xiamen/Amoy,
Kina.
23-05-1984: Overtaget
af de nye
ejere i Frederikshavn
og omdøbt
til NEW GULANGYU.
26-05-1984: Afgik
fra Frederikshavn
med kurs mod Hong
Kong. 1984:
Omdøbt
til GULANG YU. 1988:
Solgt til
Donalds Shipping
Inc., Panama og
omdøbt til
LEADER PRINCE.
1989: Solgt
til Strida Navigation
S.A., Panama. Navn
uændret.
1993: Udbrændt
ud for Hong Kong
under navnet NEW ORIENT PRINCESS.
|