DFDS    

    

 

foto: Kvæsthusbroen - Kai W. Mosgaard ©

        M/S Kong Olav V

Færgerute og operatør:
København - Oslo
Rederiet DFDS, København
Hjemsted: København

Kaldesignal: OWDM - 68.1771.6

Hoveddata: 

Længde over alt:

124,95 m

Length p p:

m

Bredde:

19,28 m

Dybgang:

5,61 m

Bruttotonnage:

7.956 rt

Nettotonnage:

3.912 rt

TDW:

1.108 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Fragtkapacitet:

t

Bil kapacitet:

ca. 100 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall Lounge:

pl.

Hvilepladser:

pl.

Dækspladser:

pl.

Antal kahytter:

?? stk.

køjepladser:

506

Passagerpladser ialt:

952 pl.

 

Konstruktionsværft:
Cantieri Navali Tirreno e Riuniti Spa. Riva Trigosi, Genova, I (#278)

Byggeår:

1968

Køl lagt:

01-12-1966

Søsat:

12-05-1968

Prøvetur:

27-31-05-1968

Leveret til ejer:

03-06-1968

Indsat:

18-06-1968

Ombygningsår:

1976

Sidste tur:

12-10-1983

Udbrændt:

1993

Levetid:

25 år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x CNTR/B&W1242-VT2BF-90

13.200 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

19 knob

Max. passagerer:

952


Ramper/Porte: 

Sideportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Kong Olav V:

1968-1984

New Gulangyu:

1984

Gulang Yu:

1984-1988

Leader Prince:

1988-1993

New Orient Princess:

1993


Historie:
10-06-1968: Navngivnings-ceremoni i København. Skibet er egentlig tænkt bære navnet "Prinsesse Margrethe"; men på grund af gudmoderen - Prinsesse Margrethe's nedkomst få dage forinden, blev navnene på de to nye Oslobåde byttet om.
Leveret som KONG OLAV V 3. juni 1968 til
Rederiet DFDS, København
18-06-1968: Indsat på ruten Køben-havn - Oslo.
1971: Ankomst til København fra Aal-borg Værft A/S efter ombygning til "single-class" skib. Skrogfarven blev samtidig ændret til hvid.
07-02-1976: Ankomst til Aalborg Værft for ombygning. Der skulle tilføjes en ny agterudbygning og ny skorsten. Ny Brt./Nrt./Tdw.:  8.669 ./ 4.441 ./ 1.084. Nu 698 køjepladser. Passagerantal ændret til 1.100. Antal køretøjer: 121 personbiler.
12-10-1983: Ankomst fra Oslo til Kø-benhavn for sidste gang. Herefter lagt op.
15-05-1984: Solgt 15-05 til Fujian Pro-vince Shipping Co., Xiamen/Amoy, Kina.  
23-05-1984: Overtaget af de nye ejere i Frederikshavn og omdøbt til NEW GULANGYU.
26-05-1984: Afgik fra Frederikshavn med kurs mod Hong Kong.
1984: Omdøbt til GULANG YU.
1988: Solgt til Donalds Shipping Inc., Panama og omdøbt til LEADER PRINCE.
1989: Solgt til Strida Navigation S.A., Panama. Navn uændret.
1993: Udbrændt ud for Hong Kong under navnet NEW ORIENT PRINCESS.

search this site the web

search engine by freefind