Færgerute(r)
og operatør:
København - Malmö
Korsør -
Nyborg (Storebælt)
DSB Færger,
København
Hjemsted: København
Kaldesignal:
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
84,73
m |
Length
p p: |
83,52
m |
Bredde: |
17,68
m |
Dybgang: |
3,23
m |
Bruttoregistertons: |
1.091
t |
Nettoregistertons: |
425
t |
Dwt: |
1.455
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
2 |
Sporlængde: |
139
m |
antal
jernbaneenheder: |
18
gsv. |
Bil
kapacitet: |
45
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant |
pl. |
1.
&
2. klasse
saloner: |
174
pl. |
3.
klasse
salon: |
100
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Passagerpladser ialt: |
900 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Burmeister
& Wain , København,
DK (#186)
Byggeår: |
1895 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
04-1895 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
21-09-1895 |
Indsat: |
05-10-1895 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
- |
Ophugget: |
1933 |
Levetid: |
38 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
2-Cyl.
(H-L)
dampmask.
|
1.230
HK |
Max.
hastighed: |
13,6
knob |
Servicefart: |
12,5
knob |
Max.
passagerer: |
900 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Kjøbenhavn: |
1895-1933 |
: |
- |
Historie: Leveret som H/F KJØBENHAVN den 21. september 1895 til
De danske Stats-baner, København 07-10-1895:
Indsat på
den nye overfart
mellem Københavns
Frihavn og Malmö.
Rejsetiden var sat
til 1 time og 25
minutter. 1923:
Indsat på
Storebæltsruten
Korsør -
Nyborg. Anvendtes
desuden på
linien Kalundborg
- Århus nogle
gange. 1931:
Oplagt.
1933: Solgt
til ophugning hos
Fa. Petersen & Albeck,
København.
|