Færgerute(r)
og operatør:
Ijmuiden - Newcastle
upon Tyne DFDS
Seaways A/S, København
Hjemsted:
København
Kaldesignal:
OVOL2 - 85.0240.6
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
166,20
m |
Length
p p: |
145,80
m |
Bredde: |
28,10
m |
Dybgang: |
6,20
m |
Bruttotonnage: |
31.395
t |
Nettotonnage: |
13.212
t |
Dwt: |
4.110
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
1.410
m |
Bil
kapacitet: |
ca.
600
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
|
pl. |
Kahytter: |
543
stk. |
Køjepladser: |
1.686 pl. |
Passagerpladser
ialt: |
2.053 pl. |
Forhistorie:
16-08-1986: Søsat for Ab Swecarrier, Trelleborg.
Solgt under bygning til Wallenius rederiet, Stockholm. Leveret som M/S NILS HOLGERSSON den 20. februar 1987 til Wallenius Safe
Felicia Ab, Trelleborg. 20-02-1987: Bareboat-chartret af Swe-carrier, Trelleborg. 26-06-1987: Indsat for TT-Line på ruten Trelleborg -
Travemünde. 1988: Firmanavnet ændret til Walleni-us Ferry
Ab. 01-01-1992: Udchartret til Rederi Ab Gotland, Visby.
Dette skete, idet Got-landsbolaget var blevet den nye pool-partner i
TT-Line. 02-1992: Solgt til SweFerry Ab, Trelle-borg. Samme rutetrafik. 21-12-1992: Sidste dag i trafik. 01-1993: Solgt til Bretagne Angleterre Irlande SA,
Roscoff, Frankrig (Brittany Ferries). 14-01-1993: Omdøbt til VAL DE
LOIRE. Værftseftersyn ved Flender Werft, Lübeck. 01-1993: Ankomst til INMA, La Spezia, Italien for
ombygning. Pris: Ca. 70 millioner £. 05-1993: Tilbageleveret efter ombyg-ning. Afgik fra La
Spezia via Santan-der mod Plymouth. 04-06-1993: Ankomst til Plymouth. 09-06-1993: Indsat på ruten Plymouth - Santander samt
Roscoff - Cork/ Plymouth. 02-2005: Værftsophold ved Remonto-wa, Gdansk,
Polen. 17-02-2005: Afgik fra Remontowa. 2005: Indsat på ruterne St. Malo - Portsmouth og Cherbourg -
Portsmouth..
|
|
Konstruktionsværft:
AG
Weser Seebeckwerft,
Bremerhaven, D (#1059)
Byggeår: |
02-1987 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
16-08-1986 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
20-02-1987 |
Indsat: |
2006 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
- |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x
MaK/Krupp
8M552AK
8-Cyl. diesel |
19.600
kW |
Max.
hastighed: |
21 knob |
Servicefart: |
20
knob |
Max.
passagerer: |
2.053 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Niels
Holgersson: |
1987-1993 |
Val
de Loire: |
1993-2006 |
King
of Scandinavia: |
2006
- |
: |
- |
Historie:
25-11-2005: Solgt til DFDS Seaways A/S, København, med levering i
2006. 19-02-2006: Sidste dag i trafik på ruten Caen -
Portsmouth. 02-2006: Omdøbt til KING OF
SCANDINAVIA. 02-03-2006: Ankomst til Ijmuiden. 11-03-2006: Indsat på ruten Ijmuiden -
Newcastle. 04 - 16-01-2007: Værftsbesøg ved Ør-skov Skibsværft,
Frederikshavn. 28-02-2007: Kolliderede med kajen i Ijmuiden i hårdt
vejr. Fik skader i agteren; men kunne efter reparation indsættes i ordinær
trafik.
|