Færgerute
og operatør:
Amsterdam/Hamburg
- Newcastle
DFDS Seaways A/S,
København
Hjemsted: Esbjerg
Kaldesignal:
OXVM6 - 73.4754.8.
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
152,41
m |
Length
p p: |
-
m |
Bredde: |
20,05
m |
Dybgang: |
5,62
m |
Bruttotonnage: |
8.753
rt |
Nettotonnage: |
4.404
rt |
TDW: |
1.600
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
?
m |
Sporantal: |
0 |
Lastlængde: |
m |
antal
trailerenheder: |
36
vogntog |
Bil
kapacitet: |
350
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall Lounge: |
pl. |
Køjepladser: |
899 pl. |
Passagerpladser ialt: |
1.230 pl. |
Forhistorie:
Leveret
som M/F Prinsessan
Birgitta den 10. April
1974 til et partrederi
bestående
af Rederi Ab Ragne,
Västervik (43,5%)
/ Rederi Ab Gôteborg-Frederikshavn
Linjen (43,5%)/Göteborg
Barkman & Co.
(12%)/Rederi Ab
Ostenia (1%)/ Rederi
Ab Ragne hovedejere.
Ved be- stillingen
af færgen,
anvendte man hovedmålene
fra M/S "Finlandia"
(1968). Derved fik
man et hurtigt bygget
skib. 16-04-1974:
Indsat for Sessan
Linjen på
ruten Gøteborg
- Travemünde.
25-05-1977: Solgt
til Rederi Ab Göte-
borg-Frederikshavn
Linjen, Gøteborg
(Sessan Linjen)
Anvendtes derefter
også på
ruten Gøteborg
- Frederikshavn.
01-06-1980: Oprettelse
af driftsselska-
bet Sessan Tor Line,
Gøteborg
med deltagelse af
rederierne Tor Line
og Rederi Ab Göteborg-Frederikshavn
Linjen. 02-1981:
Driftsselskabet
ophørt da
Rederi Ab Göteborg-frederikshavn
Linjen Ab, Gøteborg
har solgt aktie-
majoriteten til
Stena Ab, Gøteborg.
31-08-1981: Sidste
dag i trafik på
ruten Gøteborg
- Travemünde.
14-09-1981: Indsat
for Stena Line på
ruten Gøteborg
- Kiel. 05-1982:
Omdøbt til
STENA SCANDINAVICA.
11-1982: Solgt til
Sessanlinjen Ab,
Gøteborg
(Stena Ab).
08-1985: Solgt til
GFL Holding Ab,
Gøteborg
(Stena Ab).
1986: Overført
til Rederi Ab Göteborg-Frederikshavn
linjen, Gøteborg
(Stena Ab).
08-1986: Solgt til
Stena Ab, Gøteborg.
04-1987: Indsat
på ruten Gøteborg
- Frederikshavn.
01-06-1987: Udchartre
til Compangnie de
Tunisienne de Navigation
S.A. (Cotunav),
Tunesien. 06-1987:
Omdøbt til
SCANDINAVICA.
12-1987: Oplagt.
25-05 - 10-1988:
Udchartret til
Sealink British
Ferries, UK. Indsat
på ruten Dover
- Calais, og som
natfærge på
ruten Dover - Zeebrugge.
10-1988: Solgt til
Stena Shipping line,
Nassau, Bahamas.
05-1989: Udchartret
til Compangnie Tunisienne
Navigation S.A.
(Cotunav), Tunesien.
Omdøbt til
TAREK L.
11-1989: Solgt
til Scandinavica
Ltd., Nassau, Bahamas.
Indsat for Norway
Line. 1990:
Ombygget med
bl.a. sponson tanke
Nye mål: L
153,00 m. B 22,40
m. D 5,62 m. Bt
13.336 NT 5.806.
03-1990: Solgt til
Norway Line Invest
K/S, Bergen, Norge.
Omdøbt til
VENUS.
1991: Overført
til Color Line A/S,
Norge..
|
|
Konstruktionsværft:
Wärtsilä
OY, Turku, FI (#1214)
Byggeår: |
1974 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
"ejer": |
1994 |
Indsat: |
1994 |
Ombygningsår: |
1990 |
Sidste
tur: |
2002 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
Pielstick
type
18PC2,5V |
21.607
HK |
Max.
hastighed: |
23
knob |
Servicefart: |
18½
knob |
Max.
passagerer: |
1.230 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Prinsessan
Birgitta: |
1974-1982 |
Stena
Scandinavica: |
1982-1987 |
Scandinavica: |
1987-1989 |
Tarek
L: |
1989-1990 |
Venus: |
1990-1994 |
King
of Scandinavia: |
1994-2002 |
Cesme: |
2002
- |
Historie:
08-1994:
Solgt til DFDS,
København.
Omdøbt til
KING OF SCANDINAVIA
og indsat på
ruten Amsterdam/
Hamburg - Newcastle.
10-07 - 10-09-1997:
Udchartret til Com-pangnie
Tunisienne de Naviga-
tion S.A., (Cotunav),
Tunesien. Indsat
på ruten Tunis
- Genova. 24-09
- 28-09-1997: Udchartret
til Ministry Of
Defense, UK.
11-1997: Indsat
på ruten Ijmuiden
- Newcastle.
10-05 - 09-1998:
Udchartret til Com-
pangnie Tunisienne
de Navigation S.A.
(Cotunav), Tunesien.
Indsat på
ruten Tunis - Genova
. 1999: Indsat
for Nordic Holland
Line på rute
mellem Norge og
Holland om sommeren.
2000: Indsat på
ruten Ijmuiden -
Newcastle. 01-07
- 10-2001: Udchartret
til Cotu- nav, for
trafik på
ruten Tunis - Genova.
05-10 - 07-11-2001:
Indsat som afløser-
færge for
Bornholmstrafikken
i.f.m. længere
værftsophold
for Jens Kofoed
og Povl Anker.
29-11-2001: Oplagt
i København.
22-02-2002: Udchartret
til Nato. Afgik
fra København
til Kalundborg for
at laste militært
udstyr. Afgik derefter
fra Kalundborg til
Szezecin, Polen.
Oplagt i den polske
by som beboelsesskib
under Natoøvelsen.
03-2002: Planlagt
indsat på
ruten København
- Tellleborg - Gdansk
fra 04. Istedet
solgt til Reca Marmara
Lines, Cesme, Tyrkiet.
23-03-2002: Ankomst
til Kalundborg for
at losse militært
udstyr. 27-03-2002:
Ankomst til København.
Afgik senere til
Fredericia Værft
for salgsdokning.
04-2002: Leveret
til de nye ejere.
Omdøbt til
CESME.
02-05-2002: Afgik
fra København
mod Cesme, Tyrkiet.
11-05-2002: Indsat
på ruten Cesme
- Brindisi - Ancona.
|