Færgerute
og operatør:
Aarhus
- Kalundborg
Rederiet DFDS, København
Hjemsted: Esbjerg
Kaldesignal:
OUVZ6 - 73.8919.4
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
161,97
m |
Length
p p: |
-
m |
Bredde: |
18,04
m |
Dybgang: |
6,71
m |
Bruttotonnage: |
11.235
rt |
Nettotonnage: |
3.338
rt |
TDW: |
8.538
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
302
TEUs |
Trailerkapacitet: |
120
trailere
á
12 meter |
Passagerpladser
m.m.:
Køjepladser: |
12 pl. |
Passagerpladser
ialt: |
12 pl. |
Forhistorie:
Søsat som LINNEA.
Leveret som M/S LINNÉ den 1. februar
1979 til OT-Rederiet
Skärhamn.
02-1979: Indsat
på ruten Wallhamn
- Hull. 1979:
Udchartret til OT
Africa Line. Indsat
på ruter mellan
Italien og Libyen.
11-1982: Udchartret
til Rederi Ab Nordö,
Malmö. Indsat
på ruten Malmö
- Travemünde,
under de ordinære
færges værftsophold.
1982: OT-koncernen
konkurs og kon-
kursforvalteren
overtager ansvaret
for færgen.
1982: Overtog en
charteropgave fra
KAPRIFOL, og afgik
til Falklandsøerne.
11-1983: Udchartret
til Rederi Ab Nordö,
Malmö. Indsat
på ruten Malmö
- Travemünde,
under de ordinære
færges værftsophold.
04-08-1985: Oplagt
i Göteborg.
10-1985: Solgt til
Linda Shipping S.A.
Panama, Omdøbt
till BELINDA.
1986 - 1987: Udchartret
til DFDS A/S København.
11-02 - 23-02-1988:
Udchartret til Tor
Line. 10-09-1987:
Udchartret til Stena
Line Ab, Indsat
på ruten Göteborg
- Travemünde.
1988: Udchartret
til Olau Line. Indsat
på ruten Sherness
- Vlissingen.
10-1988: Solgt til
Dannebrog Rederi
A/S, København,
Omdøbt til
NORDBORG.
1989: Udchartret
til Cobelfret. Indsat
på ruterne
Antwerpen - Harwich
og Zeebrugge - Purfleet.
04-1990: Udchartres
til Kent Line. Indsat
på ruten Newcastle
- Zeebrugge.
1990: Udchartret
til Olau Line. Indsat
på ruten Sherness
- Vlissingen.
1993: Udchartret
til Cobelfret. Indsat
på ruten Antwerpen
- Harwich. 10-1994:
Solgt til DFDS A/S
København.
Omdøbt til
DANA
HAFNIA.
10-1994: Indsat
for Tor Line på
ruten Göteborg
- Immingham - Rotterdam
- Gent. 06-1995:
Indsat på
ruten Esbjerg -
Immingham. 1996:
Udchartret til P&O
European Ferries
Ltd., Felixstowe.
Indsat på
ruten Felixstowe
- Zeebrugge.
1996: Indsat for
DFDS på ruten
Cuxhaven - Immingham.
22-08-1997: Indsat
på ruten Fredericia
- København
- Klaipeda.
09-1998: Udchartret
til Cobelfret. Indsat
på ruten Zeebrugge
- Purfleet.
01-1999: Indsat
for DFDS Tor Line
på ruten Oslo
- Herøya
- Rotterdam - Zeebrugge.
|
|
Konstruktionsværft:
Lödöse
Varv AB, S (#180)
Byggeår: |
1979 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
01-02-1979 |
Indsat: |
28-09-1999 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
29-10-1999 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
Sulzer
8ZL
40/48
diesel |
10.400
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
17,2
knob |
Max.
passagerer: |
12 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Linnea: |
1979 |
Linné: |
1979-1985 |
Belinda: |
1985-1988 |
Nordborg: |
1988-1994 |
Dana
Hafnia: |
1994-1999 |
Dana
Hafnia: |
1999-2001 |
Tor
Hafnia: |
2001 |
Strada
Corsara: |
2001
- |
Historie:
28-09-1999:
Udchartret til Aarhus-
Kalundborg Linien
A/S, Aarhus. Omdøbt
til KATTEGAT SYD.
Indsat på
ruten Aarhus - Kalundborg.
29-10-1999: Sejladsen
indstillet.
11-1999: Atter omdøbt
til DANA HAFNIA.
Oplagt i Esbjerg.
08-2000: Udchartret
til Bornholmstra-
fikken. Indsat på
ruten Rønne
- Køge.
09-01-2001: Omdøbt
til TOR HAFNIA.
Registreret for
DFDS Tor Line A/S,
Esbjerg. 01-2001:
Indsat på
ruten Fredericia
- København
- Klaipeda.
05-2001: Solgt til
Strada Blu, Genova,
Italien. Omdøbt
til STRADA CORSARA.
06-2001: Indsat
på ruten Napoli
– Voltri/Genova.
04-2002:
Indsat på
ruten Voltri - Cagliari
- Termini.
|