Færgerute(r)
og operatør:
Grenå
- Hundested
Star Marine Denmark
A/S, København
Hjemsted: Grenå
Kaldesignal:
OXRK - 91.1170.9
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
95,00
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
17,40
m |
Dybgang: |
3,65
m |
Bruttoregistertons: |
4.675
t |
Nettoregistertons: |
1.402
t |
TDW: |
500
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
antal
jernbaneenheder: |
0
gsv. |
Bil
kapacitet: |
160
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Passagerpladser ialt: |
600 pl.- |
|
|
Konstruktionsværft:
Mjellem
& Karlsen, Bergen,
N (#148)
Byggeår: |
1995 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
04-04-1995 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
13-05-1995 |
Indsat: |
12-06-1995 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
09-06-1996 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x
MTU
20V
1163
TB73L |
31.552
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
35,0
knob |
Max.
passagerer: |
600 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Kattegat: |
1995-1996 |
Berlin
Express: |
1996-1999 |
Comera
Jet: |
1999-2000 |
Express
Ionion: |
2000 |
Jet
Ferry
I: |
2000
- |
: |
- |
Historie:
1995:
Bareboat chartret
af Grenå –
Hundested Linien
A/S. 13-05-1995: Leveret som HSC KATTEGAT til Grenå-Hundested Linien A/S.
12-06-1995: Indsat på
Kattegatruten Grenå
– Hundested.
09-03-1996: Har
Sejlet sin sidste
tur på ruten.
Selskabet bag ruten
blev to dage senere
erklæret konkurs.
Færgen blev
herefter oplagt.
1996: Registeret
under Rederiselskabet
af 23. April 1996,
København,
Danmark. 06-1996:
Ankomst til byggeværftet
i Bergen, bl.a.
for at få
udbedret en del
skader og mangler.
14-061996: Omdøbt
til BERLIN
EXPRESS og indsat
på ruten Gedser
– Rostock for DSB
Rederi. (DSØ).
31-05-1999: Har
sejlet sin sidste
tiur på ruten,
derefter oplagt
i Rødby.
06-1999: Udchartret
til Trasarmas U.T.E.,
Santa Cruz de Tenerife,
Spanien. Omdøbt
til COMERA
JET. Indsat
på ruten San
Sebastian (Tenerife)
- Los Christianos
(La Gomera).
29-02-2000: Har
sejlet sin sidste
tur på ruten.
Afgik herefter til
Svendborg for oplægning.
Atter omdøbt
til BERLIN
EXPRESS. Senere
forsejlet til Nykøbing
Falster for videre
oplægning.
06-2000: Solgt til
Ionion Pelagos Shipping Co.
(Datterselskab af
G.A. Ferries), Piræus,
Grækenland,
Omdøbt til
EXPRESS
IONION.
25-06-2000: Afgik
fra Nykøbing
F. mod Grækenland.
07-2000: Omdøbt
JET
FERRY I. Indsat
på ruten Kephallonia
- Ithaci for GA
Ferries.
2002:
Indsat på
ruten Agios Konstantinos
- Skiathos - Skopelos
- Alonissos.
|