Færgerute(r)
og operatør:
Grenå
- Hundested
Jydsk Færgefart
A/S, Grenå
Hjemsted: Hundested
Kaldesignal:
OZEO - 72.1107.4.
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
104,04
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
18,93
m |
Dybgang: |
4,37
m |
Bruttotonnage: |
3.960
rt |
Nettotonnage: |
1.441
rt |
TDW: |
925
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Godskapacitet: |
340
m |
Bil
kapacitet: |
220
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
|
pl. |
Køjepladser: |
63 pl. |
Passagerpladser ialt: |
1.500 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Helsingør
Skibsværft
A/S, DK (#398)
Byggeår: |
1972 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
24-03-1972 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
14-07-1972 |
Indsat: |
15-07-1972 |
Ombygningsår: |
1978 |
Sidste
tur: |
30-12-1977 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
B&W7HSM
10U45HU |
11.000
HK |
Max.
hastighed: |
20,0
knob |
Servicefart: |
17,0
knob |
Max.
passagerer: |
1.500 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Kattegat: |
1972-1978 |
n.f.
Tiger: |
1978-1985 |
Tiger: |
1985-1986 |
Ålandsfärjan: |
1986
- |
: |
- |
Historie:
Leveret
som M/F KATTEGAT den 14. juli
1972 til Jydsk Færgefart
A/S, Hundested.
15-07-1972:
Indsat på
ruten Grenå
- Hundested.
30-12-1977:
Sidste dag i trafik
på ruten Grenå
- Hundested. 02-03-1978:
Solgt til
Midland Montague
Leasing (U.K.) Ltd,
London, England
for P&O Normandy
Ferries Ltd, London
04-1978: Ombygget
på Caillard
S.A., Le Havre værft,
Frankrig. 09-06-1978:
Omdøbt
til N.F.
TIGER. I fart
Dover - Boulogne
04-01-1985: Registreret
hos Townsend Car
Ferries Ltd., Dover,
England. Omdøbt
til TIGER. Fart
uændret.
18-07-1986: Har
sejlet sin sidste
tur på ruten
Dover - Boulogne.
Herefter oplagt
i Chatham. 11-1986:
Solgt til
Finlandshamnen Ab,
Norrtälje,
Sverige (Datterselskab
af SF-Line, Mariehamn,
Finland). 11-12
- 20-12-1986: Ombygget
ved Tyne værft,
UK. 22-12-1986:
Ankomst til
Øresundsværftet,
Landskrona for videre
ombygning. Omdøbt
til ÅLANDSFÄRJAN.
29-04-1987: Ankomst
til Mariehamn.
18-05-1987: Indsat
forfor Viking Line
på ruten Kapellskär
- Mariehamn.
1993: I fart
Kapellskär
- Mariehamn - Nådendal.
Strækningen
Mariehamn - Nådendal
kun med gods da
færgen ikke
havde nogen kahytter
til de medrejsende
pssagerer. 1995:
Overført
til Rederi Ab Viking
Line, Norrtälje.
03-01 - 03-02-2002:
Ombygget med aktersponsons
vid Baltic Ship
Repairers, Tallinn,
Estland. (Sponsons
bygget af Viborg
Varv, Viborg, Rusland).
15-02-2002: Atter
i fart efter endt
ombygning på
ruten Kapellskär
- Mariehamn.
06-01 - 06-02-2004:
Oplagt. 07-02-2004:
Atter i trafik på
ruten Kapellskär
- Mariehamn.
01 - 10-02-2005:
Oplagt. 11-02-2005:
Atter i trafik på
ruten Kapellskär
- Mariehamn.
01-07-2005: Færgen
er røgfri
(dog er rygning
tilladt på
åbent dæk).
05-07-2005:
Ved ankomst til
Mariehamn kl. 18.30
slog bagbords propeller
ukontrolleret full
fart frem og færgen
tørnede kraftigt
imod en bøje.
På bildækket
væltede en
motorcykel over
en kvinne som måtte
bringes på
sygehuset. Fire
biler fik skrammer.
Færgen afgik
siden til Kapellskär
for reparation.
07-07-2005:
Atter i trafik vid
afgangen kl. 20.30
fra Kapellskär,
efter at bagbords
defekte hydraulikanlæg
var repareret.
09-01 - 25-01-2006:
Oplagt. 26-01-2006:
Atter i trafik på
ruten Mariehamn
- Kapellskär.
24-12 - 26-12-2006:
Ingen trafik i julen.
08-01 - 08-02-2007:
Oplagt.
|