Færgerute(r)
og operatør:
Aarhus - Samsø - Kalundborg
DSB Færger,
København
Hjemsted: Kalundborg
Kaldesignal:
OXBS
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
82,85
m |
Length
p p: |
- m |
Bredde: |
12,12
m |
Dybgang: |
3,55
m |
Bruttotonnage: |
1.359
rt |
Nettotonnage: |
552
rt |
Dwt: |
300
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
m |
Bil
kapacitet: |
ca.
40 biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Passagersaloner: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Køjepladser: |
pl. |
Passagerpladser ialt: |
1.200 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Burmeister
& Wain A/S,
DK (#598)
Byggeår: |
1931 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
1931 |
Indsat: |
1931 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
1966 |
Forlist: |
1970 |
Levetid: |
39 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
1 x
B&W
650-VF-90
diesel |
3.350
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
15
knob |
Max.
passagerer: |
1.200 |
Ramper/Porte:
Sideportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Kalundborg: |
1931-1966 |
Dasman: |
1966-1970 |
Historie:
Leveret som KALUNDBORG i 1931 til
Danske Statsbaner, København 1931: Indsat på
kattegatruten Aarhus
- Kolby Kås
- Kalundborg.
24-04-1942:
Minesprængt
i Kalund-borg fjord.
Sat på
grund, senere slæbt
ind til Kalundborg,
hvor skibet blev
repareret. Herefter
oplagt i Bramsnæs
Vig i den sydlige
del af Isefjorden.
09-06-1945:
Genindsat på
ruten Aar-hus - Kolby
Kås - Kalundborg.
01-1966: Solgt
til Gulf Marine
Lines Co. Ltd.,
Kuwait. Omdøbt
til DASMAN.
06-11-1970: Forlist
efter en voldsom
brand ombord.
|