Færgerute(r)
og operatør:
Juelsminde
- Kalundborg
Jydsk Færgefart
A/S Hjemsted:
Juelsminde
Kaldesignal:
OVQL - 73.6068.1
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
118,10
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
18,50
m |
Dybgang: |
4,75
m |
Bruttotonnage: |
4.371
rt |
Nettotonnage: |
2.273
rt |
TDW: |
1.453
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Godskapacitet: |
46
lastbiler
(+130
biler) |
Bil
kapacitet: |
370
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
|
pl. |
Køjepladser: |
112 pl. |
Passagerpladser ialt: |
1.500 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Schichau
Unterweser, BRD
(#2255)
Byggeår: |
1974 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
28-09-1974 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
18-12-1974 |
Indsat: |
20-12-1974 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
08-01-1981 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
M.A.N.
V6V
40/54 |
13.400
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
21,0
knob |
Max.
passagerer: |
1.500 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Kattegat
II: |
1974 |
Kalle
III: |
1974-1983 |
The
Viking: |
1983-1989 |
Wasa
Prince: |
1989-1991 |
Peder
Olsen: |
1991-2000 |
Moby
Lally: |
2000
- |
Historie:
28-09-1974:
Søsat som
KATTEGAT
II.
19-12-1974: Omdøbt
til KALLE
III.
Færgen var
oprindelig kontraheret
af Lion Ferry Ab,
Sverige, men Jydsk
Færgefart
overtog kontrakten.
20-12-1974: Indsat
på ruten Juelsminde
- Kalundborg.
1980: Solgt til
Dansk Investeringsfond,
som lod færgen
registrere i selskabet
K/S Difko XXVI,
København
(Operatør
Jydsk Færgefart
A/S. Bareboat charter).
Selskabet købte
samtidig havnefaciliteterne
i Juelsminde. "Kalle
III" blev herefter
udstykket i 1.400
anparter af 50.000
kr. 08-01-1981:
Jydsk Færgefart
indstillede sejladserne
på Juelsminde
- Kalundborg Linien.
"Kalle III"
blev herefter overdraget
til sine nye ejere.
02-01-1981: Den
officielle stiftelsesdag
for det nye driftsselskab,
der fik navnet Juelsminde
- Kalundborg Linien
A/S. Til varetagelse
af driften chartredes
"Kalle III"
af Difko. 04-06-1983:
Sidste tur på
ruten. 1983:
I bareboatcharter
til Rederi- aktiebolaget
Sally, Mariehamn.
Omdøbt til
THE VIKING.
(Operatør
Sally Line Ltd.,
UK Timecharter). Indsat
på ruten Ramsgate
- Dunkirk. 1989:
I bareboatcharter
til Effoa - Finska
Ångfartygs
Ab, Helsingfors,
Finland. Omdøbt
til WASA PRINCE.
Indsat på
ruten Vasa - Umeå.
1990: Overført
til Effoa Cruise
and Ferry Ab, Helsingfors,
Finland. (Operatør
Oy Vasa-Umeå
Ab.). Indsat på
ruterne Ramsgate
- Dunkirk og Vasa
- Umeå.
1991: Solgt til
Effoa Cruise &
Ferry Ab, Helsingfors.
Samme dag solgt
videre til Difko
Leasing A/S.
1991: Udchartret
til Bornholmstrafik-
ken, Rønne.
Omdøbt til
PEDER OLSEN
.
Indsat på
ruterne Rønne
- Ystad, Rønne
- Neu Mukran og
Rønne
- København.
1998: Overtaget
af United Container
Systems A/S, Lyngby,
senere Ålborg.
Navn og rutefart
uændret.
2000: Solgt til
Fion SpA., Napoli,
Italien. Omdøbt
til MOBY LALLY.
(Operatør
Moby Lines, Italien).
Indsat på
ruten Genua - Bastia,
senere Civitavecchia/Livorno
- Olbia.
|