Færgerute(r)
og operatør:
Helsingør
- Helsingborg
DSB Færger,
København
Hjemsted: Helsingør
Kaldesignal:
OVYS - 70.2180.7
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
87,94
m |
Length
p p: |
- m |
Bredde: |
13,38
m |
Dybgang: |
4,00
m |
Bruttotonnage: |
1.580
rt |
Nettotonnage: |
509
rt |
Dwt: |
600
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
1 |
Sporlængde: |
80,40
m |
antal
jernbaneenheder: |
3psv./8gsv. |
Bil
kapacitet: |
ca.
60 biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Passagersaloner: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Passagerpladser ialt: |
800 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Svendborg
Skibsværft
A/S, DK (#132)
Byggeår: |
1970 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
02-1970 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
10-06-1970 |
Indsat: |
26-06-1970 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
1993 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x
Frichs
P8185CUT
diesel |
2.400
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
12,5
knob |
Max.
passagerer: |
800 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
kärnan: |
1970-1993 |
Calypso: |
1993
- |
: |
- |
Historie:
Leveret
som M/F KÄRNAN den 10. juni
1970 til DSB Færger, Helsingør.
26-06-1970:
Indsat på
Øresundsruten
Helsingborg - Helsingør.
31-01-1971:
Hjalp med at evakuere
passagerer fra PRINSESSE
MARGRETHE, som var
gået på
grund ved Kullen.
06-04-1991:
Kollideret med URSULA
som lå ved
kaj. Tæt tåge
herskede ved ulykkestylfældet.
01-08-1991:
Sidste dag i trafik.
08-1991:
Oplagt i København.
05-1993:
Solgt til Gozo Channel
Comp, Ltd, Valletta,
Malta, og omdøbt
til CALYPSO.
1993:
Indsat på
ruten Cirkewwa
- Mgarr.
200?:
Oplagt.
2004:
Solgt til Fergün
Shipping, Tyrkiet.
12-2004:
Afgik fra Valletta
mod Tyrkiet. 2005: Indsat på overfarten Tasucu - Girne.
|