Færgerute(r)
og operatør:
Aarhus
- Samsø -
Kalundborg DSB Færger, København
Hjemsted: Kalundborg
Kaldesignal:
OYJS -
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
83,81
m |
Length
p p: |
- m |
Bredde: |
12,54
m |
Dybgang: |
3,70
m |
Bruttotonnage: |
1.434
rt |
Nettotonnage: |
619
rt |
Dwt: |
300
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
? m |
Bil
kapacitet: |
ca.
40 biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Passagersaloner: |
pl. |
Køjepladser: |
pl. |
Passagerpladser ialt: |
1.200 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Nakskov
Skibsværft
A/S, DK (#53)
Byggeår: |
1933 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
1933 |
Indsat: |
1933 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
03-1966 |
Ophugget: |
19?? |
Levetid: |
ca. 43 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
1 x
B&W
650-VF-90
diesel |
3.360
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
15½
knob |
Max.
passagerer: |
1.200 |
Ramper/Porte:
Sideportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Jylland: |
1933-1966 |
Ledra I: |
1966-1972 |
Dianita: |
1972-1976 |
: |
- |
Historie:
Leveret som JYLLAND i 1933 til Dan-ske Statsbaner, København. 1933: Indsat på
kattegatruten Aarhus
- Kolby Kås
- Kalundborg.
1942: Led
så meget overlast
af issej-ladsen,
at det bliver nødvendigt
at sende skibet
til en langvarig
repara-tion på
Helsingør
Skibsværft.
Skibet blev herefter
lagt op i Bramsnæs
Vig i den sydlige
del af Isefjorden.
09-06-1945:
Genindsat på
ruten Aar-hus - Kolby
Kås - Kalundborg.
03-1966: Udrangeret
og solgt
til et tysk firma,
der dog hurtigt
solgte skibet
videre til det cypriotiske
rederi Efthymiades
Lines Ltd. , Farmagusta,
Cypern. Omdøbt
til LEDRA
I. 1972:
Omdøbt
til DIANITA.
1976: Slettet
af Lloyds register!
|