Færgerute(r)
og operatør:
Korsør
- Nyborg (Storebælt)
DSB Færger,
København
Hjemsted:
Kaldesignal:
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
56,08
m |
Length
p p: |
- m |
Bredde: |
14,63
m |
Dybgang: |
3,99
m |
Bruttotonnage: |
759
rt |
Nettotonnage: |
297
rt |
Dwt: |
- t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
2 |
Sporlængde: |
81,40
m |
Lastkapacitet: |
10-11
godsv. |
Bil
kapacitet: |
??
biler |
Passagerpladser
m.m.:
1.
klasse
Herresalon: |
pl. |
1.
klasse
Damesalon: |
pl. |
3.
klasse
Salon: |
pl. |
|
pl. |
Passagerpladser
ialt: |
600 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Burmeister
& Wain, København,
DK (#???)
Byggeår: |
1894 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
18-09-1894 |
Indsat: |
1894 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
1952 |
Ophugget: |
1952 |
Levetid: |
58 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
1 x
2-Cyl.
dampmaskine |
800
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
12½
knob |
Max.
passagerer: |
600 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Jylland: |
1894-1933 |
Fenris: |
1933-1952 |
Historie:
Leveret som D/F JYLLAND den 18. september 1884 til
De danske Statsbaner, København 1884: Færgen indsat
på Storebælts-overfarten.
08-02-1905:
Færgen anvendtes
for første
gang som "isbryderfærge".
Den klarede opgaven
fint. 1933:
Omdøt
til FENRIS
I forbindelse med
navngivning af M/S
"Jylland"
til Århus
- Kalundborg overfarten.
1933: Færgen
anvendtes fortsat
- også efter
leveringen af D/F
"Holger Danske"
- som isbryderfærge
- senest vinteren
1946-47. 1952:
Færgen udranget
og solgt til ophugning.
1952: Færgen
slæbt til
Holland, hvor den
ophuggedes.
|