Færgerute(r)
og operatør:
Helsingør - Helsingborg
Kalundborg - Samsø
Rødby - Puttgarden
DSB Færger,
København
Hjemsted: Helsingør
Kaldesignal:
OUSB - 74.3220.2
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
86,11
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
13,38
m |
Dybgang: |
4,00
m |
Bruttotonnage: |
1.672
rt |
Nettotonnage: |
542
rt |
TDW: |
690
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
1 |
Sporlængde: |
ca.
80 m |
antal
jernbaneenheder: |
3psv./8gsv. |
Bil
kapacitet: |
ca.
70 biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Passagersaloner: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Passagerpladser ialt: |
800 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Aalborg
Værft A/S,
DK (#213)
Byggeår: |
1976 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
24-02-1976 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
23-06-1976 |
Indsat: |
01-07-1976 |
Ombygningsår: |
1991 |
Sidste
tur: |
- |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x
Frichs
P8185CUT
diesel |
2.40
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
12½
knob |
Max.
passagerer: |
800 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
DSB Færger:
|
1976-1997
|
Scandlines
DK A/S: |
1997
- |
: |
- |
Historie:
23-06-1976:
Leveret som M/F HOLGER DANSKE til DSB Færger, København.
01-07-1976: I fart på overfarten Helsingør - Helsingborg.
03-11-1991: Har
sejlet sin sidste
tur på Øresundsoverfarten.
04-11-1991 - 01-1992:
Ombygget på
Fredericia Skibsværft.
En højere
bovport monteredes,
og maskineriet ændrades
således, at
man kunne anvende
alla fire dieselmotorer
på samme tid.
Nye
hoveddata:
Længde
over
alt: |
86,11
m |
Bredde: |
13,38
m |
Dybgang: |
4,02
m |
Bruttotonnage: |
2.779
rt |
Nettotonnage: |
833
rt |
TDW: |
690
t |
Passagerer: |
600 |
Køjepladser: |
0 |
Biler: |
70 |
01-1992:
Indsat på
ruten Kalundborg
- Kolby Kås.
01-01-1998: Registreret
for SFDS A/S, Kalundborg.
30-11-1998: Sidste
dag i trafik på
ruten. 16-12-1998
- 02-06-1999: Oplagt
i Nakskov. 06-1999:
Ombygget ved Svendborgs
Værft.
18-06-1999: Indsat
på ruten Rødby
- Puttgarden for
overførsel
af lastbiler med
farligt gods.
28-09-2000: Kollideret
med ydermolen på
vej ind til Puttgarden,
skader på
hydraulikken samt
på bovporten.
|