Scandlines    

    

 

foto: Puttgarten, Kai W. Mosgaard ©

        M/F Holger Danske

Færgerute(r) og operatør:
Kalundborg - Koldby Kås (Samsø)
Rødby - Puttgarden
Scandlines Danmark A/S, København
Hjemsted: Kalundborg

Kaldesignal: OUSB2 - 74.3220.2

Hoveddata: 

Længde over alt:

86,80 m

Length p p:

81,10 m

Bredde:

12,90 m

Dybgang:

4,00 m

Bruttotonnage:

2.779 t

Nettotonnage:

833 t

Dwt:

690 t


Lastekapacitet: 

Frihøjde hoveddæk:

m

Sporantal:

1

Sporlængde:

150 m

antal jernbaneenheder:

8 gsv.

Lastkapacitet:

150 m

Bil kapacitet:

54 biler


Passagerpladser m.m.:

Passagersalon:

pl.

Cafeteria:

pl.

Passagerpladser ialt:

12 pl.

 

Foristorie:
01-07-1976: Leveret som M/F HOLGER DANSKE til DSB Færger, København og indsat på ruten Helsingør – Helsingborg.
03-11-1991: Sidste H-H tur.
04-11-1991 - 01-1992: Ombygget på Fredericia Skibsværft. Ny Brt. 2.779/ Nrt. 833. Antal passagerer 600.
01-1992: Indsat på ruten Kalundborg – Kolby Kås.

Konstruktionsværft:
Aalborg Værft A/S, DK (#213)

Byggeår:

05-1976

Køl lagt:

-

Søsat:

24-02-1976

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

23-06-1976

Indsat:

01-07-1976

Ombygningsår:

1991

Sidste tur:

-

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 4 x Frichs P8185CUT diesel

2.354 kW

Max. hastighed:

12½ knob

Servicefart:

11 knob

Max. passagerer:

12(600)*

* - som passagerfærge

Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Danske Statsbaner:

1976-1997

Scandlines:

1997 -

:

-


Historie:
01-01-1997: Overført til Scandlines A/S, København.
30-11-1998: Sidste tur på ruten Kalund- borg - Koldby Kås. Efter afrigning oplagt i Nakskov.
06-1999: Ombygget på Svendborg Værft.
18-06-1999: Indsat som "farligt gods færge" på ruten Rødby – Puttgarden.
28-09-2000: Kollideret med havne- pieren i Puttgarden. Skader på bl.a. bovporten.

 

search this site the web

search engine by freefind