Færgerute(r)
og operatør:
Korsør
- Nyborg (isbryderfærge)
Danske Statsbaner,
København
Hjemsted: Korsør
Kaldesignal:
OYNS
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
68,94
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
16,90
m |
Dybgang: |
5.65
m |
Bruttoregistertons: |
2.477
t |
Nettoregistertons: |
966
t |
TDW: |
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Gods
kapacitet: |
m |
Bil
kapacitet: |
ca.
40 biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Rygersalon: |
pl. |
Ikke-rygersalon: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Passagerpladser ialt: |
600 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Odense
Staalskibsværft,
DK (#??)
Byggeår: |
1942 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
22-12-1942 |
Indsat: |
1945 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
1963
|
Ophugget: |
1974
|
Levetid: |
32 år
|
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
3 x
3-Cyl.
dampmaskiner |
6.600
kW |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
15
knob |
Max.
passagerer: |
600 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Historie: Leveret som isbryderfærgen D/F HOL-GER DANSKE 22. december 1942 til
De danske Statsbaner, København 05-05-1945: Returnerede
fra
Sverige, hvor den
har befundet sig
siden "flugten"
18-09-1944.
1946: I aktion
som isbryder for
første gang.
1954: Kollision med
bilfærgen
"Broen"
23-02 i Nyborg fjord.
To besætnings-medlemmer
blev skoldet ihjel
af ud-sivende damp
fra skibets kedler.
Fær-gen bliver
så hårdt
beskadiget, at man
valgte at
sætte den
på grund,
for at den ikke
skulle synke. Repareret
og ombygges på
B&W, København.
1954 - 1956: Anvendt
i sommerfart
som bilfærge.
1962: Vinteren
1962 - 1963 i
aktion som isbryder
for sidste gang.
1974: Solgt
til ophugning hos
firmaet H.I. Hansen, Odense. 12-11-1974: Bugseret fra oplægger-pladsen
i Korsør
Nor til Odense.
|