Færgerute(r)
og operatør:
Fredericia - Strib
(Lillebælt)
Glyngøre - Nykøbing
M. (Sallingsund)
DSB Færger,
København
Hjemsted: Fredericia
Kaldesignal:
NTSH - OXWB
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
51,51
m |
Length
p p: |
50,60
m |
Bredde: |
13,38
m |
Dybgang: |
2,36
m |
Bruttotonnage: |
332
t |
Nettotonnage: |
135
t |
Dwt: |
110
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
1 |
Sporlængde: |
49,47
m |
Lastkapacitet: |
6-7
godsvg. |
Bil
kapacitet: |
??
biler |
Passagerpladser m.m.:
1.
klasse
Herresalon: |
pl. |
1.
klasse
Damesalon: |
pl. |
3.
klasse
Salon: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Passagerpladser
ialt: |
700 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
F.
Schichau, Elbing,
D (#???)
Byggeår: |
1883 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
- |
Indsat: |
1883 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
1935 |
Ophugget: |
1935 |
Levetid: |
52 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
1 x
2-Cyl.
dampmaskine |
400
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
10,25
knob |
Max.
passagerer: |
700 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Historie:
1877: Leveret som H/F HJALMAR til De danske Statsbaner og indsat
på Lillebæltsoverfaren
Fredericia - Strib.
Anskaffelsesprisen
var 226.950 Dkr.
1819: Overflyttet
til Sallingsund-
overfarten. Anvendtes
tillige sporadisk
på Oddesundoverfarten.
1933: Tilbage
på Lillebælt.
Nu dog kun som godsfærge.
1935: Færgen
udrangeret og solgt
til ophugning da
Lillebæltsbroen
blev indviet og
færgeoverfarten
nedlagt. 1935:
Ophugget af
Petersen & Albech,
København.
|