Færgerute(r)
og operatør:
Korsør
- Nyborg (1930 - 1968)
Bøjden -
Fynshav (1968 - 1975)
DSB Færger,
København
Hjemsted: Korsør
Kaldesignal:
OXHS - 51.4558.2
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
75,67
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
11,80
m |
Dybgang: |
3,30
m |
Bruttotonnage: |
1.083
rt |
Nettotonnage: |
373
rt |
TDW: |
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
lastkapacitet: |
m |
Bil
kapacitet: |
ca.
55 biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Rygersalon: |
pl. |
Ikke-rygersalon: |
pl. |
Passagerpladser ialt: |
600 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Aalborg
Værft A/S,
DK (#42)
Byggeår: |
1930 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
29-08-1930 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
03-1930 |
Indsat: |
01-04-1930 |
Ombygningsår: |
1946 |
Sidste
tur: |
1975 |
Ophugget: |
1975 |
Levetid: |
45 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x
Frichs
6-Cyl.
diesel |
1.780
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
13
knob |
Max.
passagerer: |
600 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Historie:
- Motorfærgen
"Heimdal"
kontraheredes af
"Motorejernes
Færgefart
A/S" – et selskab
oprettet på
initiativ af Forenede
Danske Motorejere.
Det skete i utilfredshed
over DSB’s betjening
af bilister på
Storebæltsoverfarten.
Inden færgen
blev færdigbygget,
havde DSB imidlertid
overtaget den, efter
aftale med bilisterne.
03-1930: Leveret som M/F HEIMDAL til De danske Statsbaner, København.
01-04-1930: Indsat
på storebælts-
ruten Korsør-Nyborg.
- Efter
at færgen
under besættel-
sen havde været
beslaglagt af tyskerne,
måtte den
i 1946 gennem- gå
en omfattende reparation
på Svendborg
Skibsværft,
hvor hele overbygningen
blev fornyet.
1968: Indsat på
lillebæltoverfarten
Bøjden -
Fynshav. 1975:
Udrangeret og solgt
til ophugning hos
H.I. Hansen, Odense.
|