Færgerute
og operatør:
København-Aarhus
Rederiet DFDS, København
Hjemsted: Aarhus
Kaldesignal:
OZCR - 51.4199.0 Hoveddata:
Længde
over
alt: |
89,61
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
13,11
m |
Dybgang: |
5,00
m |
Bruttotonnage: |
2.013
rt |
Nettotonnage: |
1.156
rt |
TDW: |
850
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Fragtkapacitet: |
t |
Bil
kapacitet: |
ca.
?? biler |
Passagerpladser
m.m.:
1.
kl.
Spisesalon: |
pl. |
1.
kl.
Rygesalon: |
pl. |
2.
kl.
Salon: |
pl. |
|
pl. |
Antal
kahytter: |
?? stk. |
køjepladser: |
239 pl. |
Passagerpladser ialt: |
1.104 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Helsingør
Skibsværft
A/S, DK (#256)
Byggeår: |
1939 |
Køl
lagt: |
28-12-1938 |
Søsat: |
25-03-1939 |
Prøvetur: |
21-06-1939 |
Leveret
til
ejer: |
22-06-1939 |
Indsat: |
24-06-1939 |
Ombygningsår: |
1955 |
Sidste
tur: |
01-08-1969 |
Ophugget: |
1983 |
Levetid: |
44 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
1 x
B&W
950-VF-90
diesel
|
3.350
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
17½
knob |
Max.
passagerer: |
1.104 |
Ramper/Porte:
Sideportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Hans Broge: |
1939-1970 |
Achilleus: |
1970-1983 |
: |
- |
Historie:
Leveret som M/S HANS BROGE den 22. juni 1939 til Det forenede Dampskibsselskab, København . 24-06-1939: Indsat på ruten Køben- havn - Aarhus.
11 - 18-04-1940: Værftseftersyn i Helsingør.
18-04-1940: Oplagt i København.
18-06 - 10-09-1940: Oplagt i Helsingør.
11-09-1940: Ankomst til København fra Helsingør, oplagt den følgende dag.. 25-11-1944: Beslaglagt af tyskerne efter forsøg på flugt til Sverige i kølvandet på DSB-færgen "Storebælt".
10-12-1944: Afgik fra København for brug som skydemål.
1945: Anvendt som "barak-skib" i Sass- nitz, og senere i brug til transport af flygtninge fra Østpreusen.
05-1945: Ankomst til København med krigsflygtninge.
15-05-1945: Tilbageleveret til DFDS af de britiske autoriteter.
19-05 - 05-08-1945: Værftseftersyn på B&W-værftet i København.
08-08-1945: Genindsat på ruten Aarhus - København.
03-01-1955: Ankomst til B&W-værftet i København for at blive forlænget.
1955: Afleveret efter ombygning. Ny længde: 98,79 m. Ny Brt/Nrt/Tdw: 2.927/1.673/1.050. Nyt antal passagerer: 1.250. 16 - 19-04-1964: Udchartret til sam- menslutningen af danske militæren- heder for sejlads København - Frede- ricia - Sønderborg - Fredericia - København.
01-08-1969: Ankomst til København fra Aarhus for sidste gang. Herefter lagt op.
25-02-1970: Solgt til Potomianos Ioni- an Lines Co. Ltd. (Epirotiki Line S.A.), Farmagusta (Fra 1975: Limasol), Cypern.
06-03-1970: Overtaget af de nye ejere og omdøbt til ACHILLEUS. Skibet blev herefter ombygget for krydstogter i Middelhavet.
1971 - 1979: Chartret for en-dagskryds Stockholm-Mariehamn.
1971 - 1972: Chartret af Bore Line.
1973 - 1974: Chartret af Resman Resbyrä.
1975 - 1979. Utchartrad till Ånedin Linjen, Stockholm. Var på siden påmalet "Den glada Ålandsbåten".
02 - 22-06-1976: Udchartret til Jakob Line, Jakobstad, Finland. Indsat på ruten Jakobstad - Skellefteå.
08-08-1979: Oplagt i frihamnen, Stockholm.
07-1983: Solgt til Haminan Laivarou- mu O/Y, Hamina, Finland for ophug- ning.
17-07-1983: Bugseret fra Stockholm til Hamina.
20-07-1983: Ankomst til Hamina, Fin- land, hvor ophugning indledtes.
12-1983: Ophugningen afsluttet.
|