Færgerute(r)
og operatør:
Hamburg - Harwich
Parkeston Quai
DFDS Seacruises
Ltd., Nassau
Hjemsted: Nassau
Kaldesignal:
C6CO2 - 74.0077.8
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
156,42
m |
Length
p p: |
-
m |
Bredde: |
23,98
m |
Dybgang: |
6,65
m |
Bruttotonnage: |
12.752
rt |
Nettotonnage: |
6.492
rt |
TDW: |
2.999
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Godskapacitet
ialt: |
t |
Bil
kapacitet: |
ca.
300
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
|
pl. |
Køjepladser
ialt: |
619 pl. |
Passagerpladser
ialt: |
1.148 pl. |
Forhistorie:
30-03-1976:
Prøvetur.
Samme dag leveret
som KRONPRINS HARALD til I/S Jahre Line
(Anders Jahre),
Sandefjord as
.
02-04-1976: Indsat
på ruten Oslo
- Kiel.
|
|
Konstruktionsværft:
Werft
Nobiskrug GmbH,
Rendsburg, BRD (#685)
Byggeår: |
1976 |
Køl
lagt: |
04-10-1975 |
Søsat: |
30-03-1976 |
Prøvetur: |
30-03-1976 |
Leveret
til
ejer: |
09-03-1987 |
Indsat: |
04-04-1987 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
14-11-2002 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
Stork-Werkspoor
20TM410 |
24.000
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
22,50
knob |
Max.
passagerer: |
1.148 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Kronprins
Harald: |
1976-1987 |
Hamburg: |
1987-1997 |
Admiral
of Scandinavia: |
1997-2002 |
Caribbean
Express: |
2002
- |
: |
- |
Historie:
1986:
Salgs aftale
med DFDS underskrevet.
27-02-1987: Solgt
til DFDS Seacruise
(Bahamas) Ltd. (DFDS),
Nassau. 02-03-1987:
Ankomst til
Hamburg. 09-03-1987:
Overtaget
af DFDS. Ombygget
ved Blohm + Voss
værft, Hamburg.
Omdøbt til
HAMBURG Ny Brt./
Nrt./ Tdw. 13.141/
6.757 / 2.999.
03-04-1987: Navngivning
i Hamburg. 04-04-1987:
Indsat på
ruten Hamburg -
Harwich. 08-11-1989:
Under overfart
Hamburg - Harwich
kollideret med m/s
”Nordic Steam” ud
for Helgoland. Tre
passagerer blev
dræbt. Slæbt
til Bremerhaven,
og derfra til Blohm
+ Voss, Hamburg
for reparation.
22-12-1989: Atter
i fart Hamburg -
Harwich. 1990:
Overført
til Scandinavian
World Cruises (Bahamas)
Ltd., Nassau. Navn
og fart uændret.
08-06-1997: Afgik
fra Blohm + Voss
i Hamburg efter
at have fået
installeret nyt
hovedmaskineri,
bestående
af 2 stk. Sulzer
16 ZAV 40-S på
i alt 24.000 hk.
Omdøbt til
ADMIRAL OF SCANDINAVIA.
1997: Indsat
på ruten Ijmuiden
- Harwich/ Newcastle.
01-1998: Ombygget
med b. la. sidesponsons.
24-09-1999: Indsat
på ruten Ijmuiden
- Newcastle.
27-01-2001: Indsat
på ruten Hamburg
- Newcastle
03-2002: Indsat
på ruten Cuxhaven
- Newcastle
08-2002: Solgt Access
Ferries, Grækenland
med overtagelse
11-2002. 14-11-2002:
Har sejlet sin sidste
tur Cuxhaven - Newcastle.
11-2002: Overtaget
de græske
købere. Omdøbt
til CARIBBEAN EXPRESS.
12-2002: Afgik
mod Piræus
for ombygning.
04-2003: Afgik fra
Piræus mo
Puerto Rico.
??-2003: Indsat
på rute Puerto
Rico - Santo Domingo.
|