Færgerute(r)
og operatør:
Helsingør
- Hälsingborg
Glyngøre
- Nykøbing
Mors
DSB Færger, København
Hjemsted: Helsingør
Kaldesignal:
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
54,87
m |
Length
p p: |
- m |
Bredde: |
13,11
m |
Dybgang: |
3,14m |
Bruttotonnage: |
530
rt |
Nettotonnage: |
213
rt |
Dwt: |
- t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
1 |
Sporlængde: |
52,01
m |
Lastkapacitet: |
6-7
godsvg. |
Bil
kapacitet: |
??
biler |
Passagerpladser
m.m.:
1.
klasse
Herresalon: |
pl. |
1.
klasse
Damesalon: |
pl. |
3.
klasse
Salon: |
pl. |
|
pl. |
Passagerpladser
ialt: |
900 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Helsingør
Skibsværft
A/S, DK (#93)
Byggeår: |
1902 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
05-11-1902 |
Indsat: |
17-11-1902 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
1964 |
Ophugget: |
1965 |
Levetid: |
63 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2x 2-Cyl.
dampmaskine |
630
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
10
knob |
Max.
passagerer: |
900 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Hälsingborg: |
1902-1946 |
Glyngøre: |
1946-1965 |
Historie: Leveret som D/F HÄLSINGBORG den 5. november 1902 til Danske Statsba-ner, København 17-11-1902: Indsat
på
overfarten Hel-singør
- Hälsingborg.
26-08-1946:
Overført til limfjordsover-farten Glyngøre
- Nykøbing
Mors og omdøbt
til GLYNGØRE.
Færgen an-vendtes
fortsat som reserve
på over-farterne
Helsingør
- Hälsingborg
og Fåborg
- Mommark 1964:
Udrangeret
på grund af
ud-slidte kedler.
1965: Solgt til Fa. Petersen & Albeck, København for ophugning.
|