ØresunDSBådene    

    

 

foto: Malmö - Ingmar Sellberg ©

        M/S Gustav Vasa

Færgerute(r) og operatør:
Malmö - Travemünde
DS Öresund, Malmö, Sverige
Hjemsted: Malmö

Kaldesignal: - 73.0291.4

Hoveddata: 

Længde over alt:

128,82 m

Length p p:

- m

Bredde:

20,82 m

Dybgang:

4,93 m

Bruttotonnage:

7.457 t

Nettotonnage:

4.011 t

Dwt:

1.800 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Sporantal:

-

Sporlængde:

- m

Lastkapacitet:

30 vogntog

Bil kapacitet:

250 biler


Passagerpladser m.m.:

1. klasse Restaurant:

- pl.

2. klasse Restaurant:

- pl.

Cafeteria :

- pl.

Køjepladser:

594* pl.

Dækspladser:

- pl.

Passagerpladser ialt:

1.040 pl.

* - efter ombygning: 752 pl.

Konstruktionsværft:
Werft Nobiskrug, Rendsburg, BRD (#678)

Byggeår:

1973

Køl lagt:

-

Søsat:

10-02-1973

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

12-05-1973

Indsat:

12-05-1973

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

1976

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 4 x Stork-Werkspoor 6TM410 dieselmotorer

11.769 kW

Max. hastighed:

- knob

Servicefart:

22 knob

Max. passagerer:

1.040


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

- m

Agterportens bredde:

 - m


Andre navne/ejere: 

Gustav Vasa:

1973-1983

Norröna:

1983-2003

Norröna I:

2003-2004

Logos Hope:

2004 -


Historie:
Leveret som M/S GUSTAV VASA den 12. maj 1973 til Lion Ferry Ab, Halmstad.
12-05-1973: Udchartret til Svenska Rederi Ab Öresund, Malmö, og indsat for Öresundsbolaget på ruten Malmö - Travemünde.
12-10-1976: Öresundsbolaget og Trave Line gik sammen i et fælles markedsføringsselskab. Det nye rederi fik navnet Saga-Linjen. Indsat på ruten Helsingborg/Malmö - Travemünde.
1980: Saga-Linjen og TT-Line gik sam-men i et fælles markedsføringssel-skab. Det nye rederi fik navnet TT Saga Line. Indsat på ruten Malmö - Travemünde.
1982: I sommertiden desuden trafik på ruten Travemünde - Rønne.
17-01-1983: Indsat på ruten Trelleborg - Travemünde.
01-04-1983: Solgt til Smyril Line, Thorshavn, Færøerne, og omdøbt til NORRÖNA
04-1983: Ombygget ved Flensburger Schiffbaugesellschaft, Flensburg med flere kahytter, samt stabilisatorer.
06-06 - 18-09-1983: Indsat på ruten Thorshavn - Lerwick - Bergen - Hanstholm - Seydisfjördur.
14-10-1983 - 31-03-1984: Indsat på ruten Korsør - Kiel.
05-05 - 17-09-1984: Indsat på ruten Thorshavn - Lerwick - Bergen - Hanstholm - Seydisfjördur.
19-09-1984 - 07-05-1985: Udchartret til TT-Line GmbH & Co, Hamburg, og indsat på ruten Travemünde - Trelleborg.
07-05 - 05-09-1985: Indsat på ruten Thorshavn - Lerwick - Bergen - Hanstholm - Seydisfjördur.
09-1985 - 04-1986: Oplagt i København.
27-04 - 02-06-1986: Udchartret til TT-Line GmbH & Co, Hamburg, og indsat på ruten Travemünde - Trelleborg.
06 - 09-1986: Indsat på ruten Thorshavn - Lerwick - Bergen - Hanstholm - Seydisfjördur.
09-1986 - 05-1987: Oplagt i København.
05 - 09-1987: Indsat på ruten Thorshavn - Lerwick - Bergen - Hanstholm - Seydisfjördur.
09-1987 - 05-1988: Oplagt i København.
05-1988: Udchartret til Thematik Reisen GmbH, Hamburg for et krydstogt Hamburg - Klaipeda.
05 - 08-1988: Indsat på ruten Thorshavn - Lerwick - Bergen - Hanstholm - Seydisfjördur.
31-08 - 29-10-1988: Udchartret til Larvik Line, Larvik, og indsat på ruten Larvik - Frederikshavn.
07 - 28-11-1988: Udchartret til GT-Link og indsat på ruten Gedser - Travemünde.
12-1988 - 04-1989: Oplagt samt værftsbesøg ved Flensburger Schiffbaugesellschaft, Flensburg.
04 - 08-1989: Indsat på ruten Thorshavn - Lerwick - Bergen - Hanstholm - Seydisfjördur.
04 - 29-09-1989: Udchartret til Thematik Reisen GmbH, Hamburg, for div. krydstogter ud af Hamburg til Storbritannien og Kiel /Travemünde til Baltikum.
11-10-1989 -01-04-1990 04: Udchartret til B&I Line Plc., Dublin, Irland, og indsat på ruten Pembroke - Rosslare.
09-04-1990: Der opstod brand i en kahyt under overfart til Rosslare. Branden kom hurtigt under kontroll; en person omkomr. Færgen blev taget ud af drift for reparation.
12-04-1990: Atter i trafik.
05 - 09-1990: Indsat på ruten Thorshavn - Lerwick - Bergen - Hanstholm - Seydisfjördur.
10-1990: Udchartret til RiNo Lines, Norrköping, og indsat på ruterne Norrköping - Helsingfors (mandag-torsdag) og Norrköping - Riga i weekenden. Denne rute holdt dog kun i 14 dage. Derefter oplagt i Aalborg.
10-1990: Udchartret til British Ministry of Defense for en overfart Harwich - Narvik.
01-11-1990 - 03-01-1991: Udchartret til Baltic Line og indsat på ruten Gdynia - Karlskrona.
01 - 04-1991: Oplagt i København.
05 - 09-1991: Indsat på ruten Thorshavn - Lerwick - Bergen - Hanstholm - Seydisfjördur.
09-1991 - 05-1992: Oplagt i København.
05 - 09-1992: Indsat på ruten Thorshavn - Lerwick - Bergen - Hanstholm - Seydisfjördur.
09-1992 - 05-1993: Oplagt i København.
29-05 - 01-09-1993: Indsat på ruten Seydisfjördur - Bergen - Thorshavn - Esbjerg.
09 - 25-01-1994: Udchartret til Sealink Stena Line, og indsat på ruten Fishguard - Rosslare.
26-01 - 28-03-1994: Udchartret til Sealink Stena Line, og indsat på ruten Holyhead - Dun Laoghaire.
05 - 09-1994: Indsat på ruten Seydisfjördur - Bergen - Thorshavn - Esbjerg.
15-09 - 04-11-1994: Udchartret til North Sea Baltic Ferries, og indsat på ruten Wismar - Newcastle under "artistnavnet" WISMAR II.
04-11-1994: Oplagt i København.
04-01 - 01-03-1995: Udchartret til Stena Sealink Ltd., Ashford, og indsat på ruten Stranraer - Larne.
05 - 09-1995: Indsat på ruten Seydisfjördur - Bergen - Thorshavn - Esbjerg.
09-1995 - 05-1996: Oplagt i København.
05 - 09-1996: Indsat på ruten Seydisfjördur - Bergen - Thorshavn - Esbjerg.
09-1996 - 04-1997: Oplagt i København.
04-1997: Udchartret for 3 uger til Fjord Line, og indsat på ruten Hanstholm - Egersund - Bergen.
05 - 09-1997: Indsat på ruten Seydisfjördur - Bergen - Thorshavn - Hanstholm.
12-09-1998 - 14-05-1999: Indsat på ruten Hanstholm - Thorshavn.
17-05 - 08-09-1999: indsat på ruten Seydisfjördur - Bergen - Thorshavn - Lerwick - Hanstholm.
09-1999 - 05-2000: Indsat på ruten Hanstholm - Thorshavn.
05 - 09-2000: Indsat på ruten Seydisfjördur - Bergen - Thorshavn - Lerwick - Hanstholm.
09 - 10-2000: Ombygget ved Fredericia Skibsværft A/S med bl.a. agtersponson.
07-10-2000 - 18-05-2001: Indsat på ruten Hanstholm - Thorshavn.
05 - 09-2001: Indsat på ruten Seydisfjördur - Bergen - Thorshavn - Lerwick - Hanstholm.
09-2001 - 05-2002: Indsat på ruten Hanstholm - Thorshavn.
05 - 09-2002: Indsat på ruten Seydisfjördur - Bergen - Thorshavn - Lerwick - Hanstholm.
09-2002: Indsat på ruten Hanstholm - Thorshavn.
05-04-2003: Omdøbt til NORRÖNA I i.f.m. levering af ny NORRÖNA.
11-04-2003: Afsluttet trafik. Oplagt i Esbjerg og sat til salg.
26-09-2003: Afgik fra Esbjerg mod København.
27-09-2003: Oplagt i Færgehavn Nord, København.
16-01-2004: Afgik atter fra København mod Hanstholm.
17-01-2004: Atter i trafik på ruten Hanstholm - Thorshavn - Lerwick - Hanstholm.
21-03-2004: Atter oplagt i Færgehavn Nord, København.
31-03-2004: Solgt til Operation Mobilisation Logos Ltd., Valletta, Malta.
16-04-2004: Overtaget af de nye ejere.
01-05-2004: Omdøbt til LOGOS HOPE. (Fortsat registreret på Færøerne med hjemmehavn Thorshavn) 
01-02-2005: Afgik fra København mod Bijela-Shipyard, Montenegro.
02-2005: Problemer med værftet førte til, at man i  stedet søgte til Valletta, Malta.
04-05-2005: Færgen flyttedes på grund af pladsmangel til ankerplads ud for Valletta.
11-06-2005: Afgik fra Valletta mod Trogir 
15-06-2005: Ankomst til Trogir, Kroatien for ombygning.
08-11-2007: Afgik fra Trogir mod Kiel.
26-11-2007: Ankomst til Kiel, hvor færgen skulle færdiggøres.
29-05-2008: Afgik fra Kiel mod Öresundsvarvet, Landskrona, for kompletteringer.
16-08-2008: Afgik fra Landskrona mod Køge.

search this site the web

search engine by freefind