Færgerute(r)
og operatør:
Malmö - Travemünde
DS Öresund, Malmö, Sverige
Hjemsted: Malmö
Kaldesignal: -
73.0291.4
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
128,82
m |
Length
p p: |
- m |
Bredde: |
20,82
m |
Dybgang: |
4,93
m |
Bruttotonnage: |
7.457
t |
Nettotonnage: |
4.011 t |
Dwt: |
1.800 t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
- |
Sporlængde: |
-
m |
Lastkapacitet: |
30 vogntog
|
Bil
kapacitet: |
250
biler |
Passagerpladser
m.m.:
1.
klasse
Restaurant: |
- pl. |
2.
klasse
Restaurant: |
- pl. |
Cafeteria : |
- pl. |
Køjepladser: |
594* pl. |
Dækspladser: |
- pl. |
Passagerpladser
ialt: |
1.040 pl. |
* - efter ombygning: 752 pl.
|
|
Konstruktionsværft:
Werft Nobiskrug, Rendsburg, BRD
(#678)
Byggeår: |
1973 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
10-02-1973 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
12-05-1973 |
Indsat: |
12-05-1973 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
1976 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x Stork-Werkspoor 6TM410 dieselmotorer
|
11.769 kW
|
Max.
hastighed: |
- knob |
Servicefart: |
22
knob |
Max.
passagerer: |
1.040 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
- m |
Agterportens
bredde: |
- m |
Andre
navne/ejere:
Gustav Vasa: |
1973-1983 |
Norröna: |
1983-2003 |
Norröna I: |
2003-2004 |
Logos Hope: |
2004 - |
Historie:
Leveret som M/S GUSTAV VASA den 12. maj 1973 til Lion Ferry Ab,
Halmstad.
12-05-1973: Udchartret til Svenska Rederi Ab
Öresund, Malmö, og indsat for Öresundsbolaget på ruten Malmö - Travemünde.
12-10-1976: Öresundsbolaget og Trave Line gik sammen i et fælles markedsføringsselskab. Det nye rederi fik navnet Saga-Linjen.
Indsat på ruten Helsingborg/Malmö - Travemünde.
1980: Saga-Linjen og TT-Line gik sam-men i et fælles markedsføringssel-skab. Det nye rederi fik navnet TT Saga Line. Indsat på ruten
Malmö - Travemünde.
1982: I sommertiden desuden trafik på ruten
Travemünde - Rønne.
17-01-1983: Indsat på ruten Trelleborg -
Travemünde.
01-04-1983: Solgt til Smyril Line, Thorshavn,
Færøerne, og omdøbt til NORRÖNA.
04-1983: Ombygget ved Flensburger
Schiffbaugesellschaft, Flensburg med flere kahytter, samt stabilisatorer.
06-06 - 18-09-1983: Indsat på ruten Thorshavn -
Lerwick - Bergen - Hanstholm - Seydisfjördur.
14-10-1983 - 31-03-1984: Indsat på ruten Korsør - Kiel.
05-05 - 17-09-1984: Indsat på ruten Thorshavn -
Lerwick - Bergen - Hanstholm - Seydisfjördur.
19-09-1984 - 07-05-1985: Udchartret til TT-Line GmbH
& Co, Hamburg, og indsat på ruten Travemünde - Trelleborg.
07-05 - 05-09-1985: Indsat på ruten Thorshavn -
Lerwick - Bergen - Hanstholm - Seydisfjördur.
09-1985 - 04-1986: Oplagt i København.
27-04 - 02-06-1986: Udchartret til TT-Line GmbH
& Co, Hamburg, og indsat på ruten Travemünde - Trelleborg.
06 - 09-1986: Indsat på ruten Thorshavn - Lerwick -
Bergen - Hanstholm - Seydisfjördur.
09-1986 - 05-1987: Oplagt i København.
05 - 09-1987: Indsat på ruten Thorshavn - Lerwick -
Bergen - Hanstholm - Seydisfjördur.
09-1987 - 05-1988: Oplagt i København.
05-1988: Udchartret til Thematik Reisen GmbH,
Hamburg for et krydstogt Hamburg - Klaipeda.
05 - 08-1988: Indsat på ruten Thorshavn - Lerwick -
Bergen - Hanstholm - Seydisfjördur.
31-08 - 29-10-1988: Udchartret til Larvik Line,
Larvik, og indsat på ruten Larvik - Frederikshavn.
07 - 28-11-1988: Udchartret til GT-Link og indsat på ruten
Gedser - Travemünde.
12-1988 - 04-1989: Oplagt samt værftsbesøg ved
Flensburger Schiffbaugesellschaft, Flensburg.
04 - 08-1989: Indsat på ruten Thorshavn - Lerwick -
Bergen - Hanstholm - Seydisfjördur.
04 - 29-09-1989: Udchartret til Thematik
Reisen GmbH, Hamburg, for div. krydstogter ud af Hamburg til Storbritannien og Kiel
/Travemünde til Baltikum.
11-10-1989 -01-04-1990 04: Udchartret til B&I Line
Plc., Dublin, Irland, og indsat på ruten Pembroke - Rosslare.
09-04-1990: Der opstod brand i en kahyt under overfart
til Rosslare. Branden kom hurtigt under kontroll; en person omkomr.
Færgen blev taget ud af drift for reparation.
12-04-1990: Atter i trafik.
05 - 09-1990: Indsat på ruten Thorshavn - Lerwick -
Bergen - Hanstholm - Seydisfjördur.
10-1990: Udchartret til RiNo Lines, Norrköping, og indsat på ruterne
Norrköping - Helsingfors (mandag-torsdag) og Norrköping - Riga i
weekenden. Denne rute holdt dog kun i 14 dage. Derefter oplagt i
Aalborg.
10-1990: Udchartret til British Ministry of Defense
for en overfart Harwich - Narvik.
01-11-1990 - 03-01-1991: Udchartret til Baltic Line og indsat på ruten
Gdynia - Karlskrona.
01 - 04-1991: Oplagt i København.
05 - 09-1991: Indsat på ruten Thorshavn - Lerwick -
Bergen - Hanstholm - Seydisfjördur.
09-1991 - 05-1992: Oplagt i København.
05 - 09-1992: Indsat på ruten Thorshavn - Lerwick -
Bergen - Hanstholm - Seydisfjördur.
09-1992 - 05-1993: Oplagt i København.
29-05 - 01-09-1993: Indsat på ruten Seydisfjördur -
Bergen - Thorshavn - Esbjerg.
09 - 25-01-1994: Udchartret til Sealink
Stena Line, og indsat på ruten Fishguard - Rosslare.
26-01 - 28-03-1994: Udchartret til Sealink
Stena Line, og indsat på ruten Holyhead - Dun Laoghaire.
05 - 09-1994: Indsat på ruten Seydisfjördur -
Bergen - Thorshavn - Esbjerg.
15-09 - 04-11-1994: Udchartret til North Sea
Baltic Ferries, og indsat på ruten Wismar - Newcastle under "artistnavnet" WISMAR
II.
04-11-1994: Oplagt i København.
04-01 - 01-03-1995: Udchartret til Stena Sealink
Ltd., Ashford, og indsat på ruten Stranraer - Larne.
05 - 09-1995: Indsat på ruten Seydisfjördur -
Bergen - Thorshavn - Esbjerg.
09-1995 - 05-1996: Oplagt i København.
05 - 09-1996: Indsat på ruten Seydisfjördur -
Bergen - Thorshavn - Esbjerg.
09-1996 - 04-1997: Oplagt i København.
04-1997: Udchartret for 3 uger til Fjord Line, og indsat på ruten
Hanstholm - Egersund - Bergen.
05 - 09-1997: Indsat på ruten Seydisfjördur -
Bergen - Thorshavn - Hanstholm.
12-09-1998 - 14-05-1999: Indsat på ruten Hanstholm -
Thorshavn.
17-05 - 08-09-1999: indsat på ruten Seydisfjördur
- Bergen - Thorshavn - Lerwick - Hanstholm.
09-1999 - 05-2000: Indsat på ruten Hanstholm -
Thorshavn.
05 - 09-2000: Indsat på ruten Seydisfjördur -
Bergen - Thorshavn - Lerwick - Hanstholm.
09 - 10-2000: Ombygget ved Fredericia
Skibsværft A/S med bl.a. agtersponson.
07-10-2000 - 18-05-2001: Indsat på ruten Hanstholm -
Thorshavn.
05 - 09-2001: Indsat på ruten Seydisfjördur -
Bergen - Thorshavn - Lerwick - Hanstholm.
09-2001 - 05-2002: Indsat på ruten Hanstholm -
Thorshavn.
05 - 09-2002: Indsat på ruten Seydisfjördur -
Bergen - Thorshavn - Lerwick - Hanstholm.
09-2002: Indsat på ruten Hanstholm -
Thorshavn.
05-04-2003: Omdøbt til NORRÖNA
I i.f.m. levering af ny NORRÖNA.
11-04-2003: Afsluttet trafik. Oplagt i Esbjerg og sat til salg.
26-09-2003: Afgik fra Esbjerg mod København.
27-09-2003: Oplagt i Færgehavn Nord,
København.
16-01-2004: Afgik atter fra København mod
Hanstholm.
17-01-2004: Atter i trafik på ruten Hanstholm -
Thorshavn - Lerwick - Hanstholm.
21-03-2004: Atter oplagt i Færgehavn Nord,
København.
31-03-2004: Solgt til Operation Mobilisation Logos
Ltd., Valletta, Malta.
16-04-2004: Overtaget af de nye ejere.
01-05-2004: Omdøbt til LOGOS HOPE.
(Fortsat registreret på Færøerne med hjemmehavn Thorshavn)
01-02-2005: Afgik fra København mod Bijela-Shipyard,
Montenegro.
02-2005: Problemer med værftet førte til, at man i stedet søgte til
Valletta, Malta.
04-05-2005: Færgen flyttedes på grund af pladsmangel til ankerplads ud for
Valletta.
11-06-2005: Afgik fra Valletta mod Trogir
15-06-2005: Ankomst til Trogir, Kroatien for
ombygning. 08-11-2007: Afgik fra Trogir mod Kiel. 26-11-2007: Ankomst til Kiel, hvor færgen skulle færdiggøres.
29-05-2008: Afgik fra Kiel mod Öresundsvarvet,
Landskrona, for kompletteringer.
16-08-2008: Afgik fra Landskrona mod Køge.
|