Færgerute(r)
og operatør:
Malmö - Travemünde
DS Öresund, Malmö, Sverige
Hjemsted: Malmö
Kaldesignal: -
65.0749.0
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
110,65
m |
Length
p p: |
- m |
Bredde: |
17,63
m |
Dybgang: |
4,37
m |
Bruttotonnage: |
3.801
t |
Nettotonnage: |
1.481 t |
Dwt: |
856 t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
- |
Sporlængde: |
-
m |
Lastkapacitet: |
24 vogntog
|
Bil
kapacitet: |
130
biler |
Passagerpladser
m.m.:
1.
klasse
Restaurant: |
- pl. |
2.
klasse
Restaurant: |
- pl. |
Cafeteria : |
- pl. |
Køjepladser: |
240 pl. |
Dækspladser: |
- pl. |
Passagerpladser
ialt: |
1.016 pl. |
Forhistorie:
Leveret som M/S GUSTAV VASA den 10. april 1965 til Lion Ferry Ab,
Halmstad.
10-04-1965: Udchartret til SJ, Malmö (Statens
Järnvägar).
04-1965: Indsat på ruten Trelleborg -
Travemünde.
1965: Ruten ændret til Malmö - Trelleborg -
Travemünde.
1968: Indsat på ruten Malmö - Travemünde.
|
|
Konstruktionsværft:
Werft Nobiskrug, Rendsburg, BRD
(#641)
Byggeår: |
1965 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
10-04-1965 |
Indsat: |
11-1971 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
1973 |
Ophugget: |
2004 |
Levetid: |
39 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x MAN V8V 30/45, og 2 x MAN G9V 30/45 dieselmotorer
|
5.885 kW
|
Max.
hastighed: |
- knob |
Servicefart: |
19½
knob |
Max.
passagerer: |
1.016 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
- m |
Agterportens
bredde: |
- m |
Andre
navne/ejere:
Gustav Vasa: |
1965-1973 |
Wawel: |
1973-1988 |
Calypso: |
1988-1989 |
Europrinces: |
1989-1992 |
Cefalonian Sky: |
1992-1994 |
Lucinda: |
1994-1996 |
Calypso II: |
1996 |
Aulona: |
1996-1998 |
Eurofast: |
1998-2004 |
Scutari IV: |
2004 |
Historie:
11-1971: Solgt til Polskie Linijskie Oceanica, Szczecin, Polen. Udchartret til Öresundsbolaget, Malmö for trafik på ruten Malmö
- Travemünde.
05-1973: Lilbageleveret fra charter og omdøbt til
WAWEL.
05-1973: Indsat på ruten Ystad - Swinoujscie.
1977: Overført til Polska Zeluga Baltycka,
Kolobrzeg, Polen.
11-1988: Solgt til Sea Venture Cruises, Nassau,
Bahamas, og omdøbt til CALYPSO. Det var meningen at færgen skulle ombygges til
casino-skib og sættes i trafik i Caribien.
1989: Udchartret til Seven Islands S.A. Shipping and
Tourism. Indsat på ruten Patras - Kefalonia - Paxi - Igoumenitsa - Korfu -
Brindisi.
12-1989: Solgt til Indian Sky Maritime Ltd.,
Valletta, Malta, og omdøbt til EUROPRINCES.
1990: Indsat for Lefkatidis Lines på ruten Ancona -
Korfu - Igoumenitsa - Paxos - Patras.
1992: Registreret for Amalinda Shipping Co. S.A.,
Panama, og omdøbt til CEFALONIAN SKY.
1993: Indsat på ruter mellem Piræus og Tyrkiet.
1994: Oplagt i Falmouth.
1994: solgt til Lucinda Maritime Co. Ltd, Valletta,
Malta, og omdøbt til LUCINDA.
1995: Indsat på ruten Brindisi -
Igoumenitsa.
1996: Omdøbt til CALYPSO
II.
15-06-1996: Udchartret til Stern Lines og omdøbt til
AULONA. Indsat på ruten Bari - Cesme.
1996: Udchartret til Vefa Lines og indsat på rute
Italien - Grækenland - Tyrkiet.
06-1997: Atter udchartret til Stern Lines og indsat på ruten
Bari - Cesme.
08-1997: Indsat på ruten Patras - Durres.
10-1997: Oplagt i Grækenland.
1997: Solgt til New Fortune Shipping SA,
Panama.
1998: Indsat for Endeavour Shipping Co. (VEFA Line)
på ruten Patras - Durres.
12-11-1998: Oplagt i Anfilochia.
2000: solgt til White Cross Shipping Ltd., Panama, og omdøbt til
EUROFAST.
2000: Registreret for White Cliff Shipping Ltd.,
Kingstown, Saint Vincent.
2000: Indsat på rute mellem Brindisi og Albanien.
2000: Oplag i Durres, Albanien.
11-2004: Solgt til Tyrkiske ophuggere og omdøbt til
SCUTARI IV.
01-12-2004: Ankomst til Aliga, Tyrkiet, for ophugning.
|