Færgerute(r)
og operatør:
Grenå
- Hundested
Grenå-Hundested
Færgefart
A/S, Grenå
Hjemsted: Hundested
Kaldesignal:
OZJP - 64.0637.3
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
97,41
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
17,76
m |
Dybgang: |
4,39
m |
Bruttotonnage: |
3.062
rt |
Nettotonnage: |
1.437
rt |
TDW: |
850
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
antal
jernbaneenheder: |
0
gsv. |
Bil
kapacitet: |
165
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
|
pl. |
Kahytter: |
?? stk. |
Køjepladser: |
- pl. |
Passagerpladser
ialt: |
1.500 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Schiffbau
AG Unterweser, BRD
(#439)
Byggeår: |
1964 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
17-12-1963 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
18-04-1964 |
Indsat: |
21-04-1964 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
21-11-1974 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
M.A.N.10-Cyl.
GV52/74 |
7.980
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
18
knob |
Max.
passagerer: |
1.500 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Kalle: |
1971-1974 |
Olau
West: |
1974-1977 |
Corsica
Marina: |
1977-1990 |
Kelibia: |
1990-1998 |
Scent
of the
Sea: |
1998-1999 |
Northia: |
1999-2001 |
Azzurra: |
2001
- |
Historie: Leveret som M/F GRENÅ den 18. april 1964 til
Grenå-Hundested Færgefart A/S, Grenå 21-04-1964:
Indsat på
ruten Grenå
- Hundested.
05-11-1971: Omdøbt
til KALLE.
07-08-1972: Overført
til Juelsminde-
Kalundborg Linien.
21-11-1974: Solgt
til Olau Line A/S,
Hellerup. Omdøbt
til OLAU WEST.
21-12-1974 - 05-01-1975:
Indsat på
ruten Aalborg -
København.
19-01-1975: Indsat
på ruten Vlissingen
- Sheerness.
1976: Udchartret
til Larvik Line
A/S i sommersæsonen.
Indsat på
ruten Frederikshavn
- Larvik. Senere
indsat på
ruten Portsmouth
- St. Malo for det
franske rederi Brittany
Ferries 01-10
- 01-11-1976: Udchartret
til Nordisk Færgefart.
Indsat på
ruten Fåborg
- Gelting. 01-01
- 02-1977: Indsat
på ruten Grenå
- Hundested. Herefter
kortvarig i rute
fart Dunkerque -
Sheerness for Olau
line. 11-1977:
Solgt til Corsica
Ferries, Italien.
Omdøbt til
CORSICA MARINA.
Indsat på
ruten Bastia - Livorno.
1990: Solgt til
Rodriques-gruppen,
Messina, Italien.
Omdøbt til
KELIBIA
Indsat for rederiet
Alimar på
ruten Napoli - Trapani
- Tunis.
Efter skiftende
charteropgaver solgt
pga. økonomiske
problemer i dele
af Rodriques-koncernen
(Alimar), Overtaget
af Kelibia Shipping,
Malta, et selskab
der også var
ejet af Rodriques.
1998: Solgt
til Carretel Malta
Shipping Ltd. Chartret
ud til det nye selskab
Eurolines, Italien.
Omdøbt til
SCENT OF SEA.
Planlagt indsat
på ruten La
Spezia - Bastia,
men kom dog aldrig
i fart. Oplagt i
La Spezia bugten,
Italien. 1999:
Solgt til
Etruria Shipping,
Malta. Omdøbt
til NORTHIA.
Indsat fra maj 2000
på ruten Livorno
- Portoferrario
(Elba). Efter få
måneders drift
brød maskinerne
igen sammen. Herefter
oplagt i Livorno,
for siden hen at
blive slæbt
til Genua for videre
oplægning.
06-2001: Solgt
til ASC Ltd., Kingstown,
Saint Vincent. Omdøbt
til AZZURRA.
Indsat på
ruterne Bari - Dubrovnik,
Bari - Hvar og Bari
- Bar.
|