GT-Linien    

    

 

foto: Ukendt fotograf ©

        M/F Gedser

Færgerute(r) og operatør:
Gedser - Travemünde
Moltzau Line, Gedser
Hjemsted: Gedser

Kaldesignal: OUVS - 54.0440.7

Hoveddata: 

Længde over alt:

93,22 m

Length p p:

m

Bredde:

16,21 m

Dybgang:

4,17 m

Bruttotonnage:

2.494 rt

Nettotonnage:

1.217 rt

TDW:

700 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

antal jernbaneenheder:

0 gsv.

Bil kapacitet:

ca. 140 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

 

pl.

Køjepladser:

72 pl.

Passagerpladser ialt:

1.200 pl.

 

Konstruktionsværft:
O&K Lübecker Machinenbau, BRD (#589)

Byggeår:

1963

Køl lagt:

-

Søsat:

07-03-1963

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

29-05-1963

Indsat:

31-05-1963

Ombygningsår:

1994

Sidste tur:

1968

Ophugget:

2002

Levetid:

39 år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 4 x MVM TRH345A 8-Cyl.

8.000 HK

Max. hastighed:

19,00 knob

Servicefart:

18,50 knob

Max. passagerer:

1.200


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Gedser:

1963-1968

Falster:

1968

Mille:

1968-1975

Gelting:

1975-1980

Santa Rita:

1980-1994

Emperial Empress:

1994-2002


Historie:
Leveret som M/F GEDSER den 29. maj 1963 til
Moltzau Line A/S, Gedser
31-05-
1963: Indsat på ruten Gedser - Travemünde.
08 - 15-03-1968: Udchartret til Mols- Linien. Indsat på ruten Sjællands Odde - Ebeltoft.
27-03-1968: Omdøbt til FALSTER.
20-05-1968: Solgt til Juelsminde- Kalundborg Linien A/S. Omdøbt til MILLE.
21-06-1968: Indsat på ruten Juelsminde - Kalundborg.
1970: Afløser under tiden på ruten Grenå - Hundested.
23-10-1975: Solgt til Nordisk Færgefart A/S, Fåborg. Omdøbt til GELTING. Indsat på ruten Fåborg - Gelting.
11-1980: I en art udenlandsprojekt blev færgen af Nordisk Færgefart sat i en bare-boat charter hos regeringen i Trinidad-Tobago for at modernisere og udbygge færgefarten mellem øernes to hovedbyer Port of Spain og Scarborough, en rejse på 84 sømil. Her sejlede færgen indtil 01-1988, hvor den blev erstattet af ny og større tonnage. Rederiet lod færgen blive i Caribien og solgte den 02-1988 til Cosolidada de Ferrys C.A., Caracas, Venezuela, hvor den under navnet SANTA RITA blev indsat på ruten La Guaira - Isla de Margarita og Puerto la Cruz-Punta de Piedras.
1994: Solgt til Etna Shipping Co., St.Vincent & The Grenadines. Ombygges til kasinoskib. Nyt hovedmaskineri installeret, bestående af : 4 stk. Ulstonin Birgin diesel på i alt 9.680 hk. Servicefart 23,5 knob. 2.200 passagerer. BT: 2.400, NT: 1.217, Tdw. 700. Er efter ombygningen verdens største flydende spillekasino. Omdøbt til EMPERIAL EMPRESS. I fart for Empress Cruise Lines på en-dags kasinokrydstogter fra St. Petersburg, Florida, USA.
1996: Rederiet konkurs. Oplagt i arrest St.Petersburg, Florida, USA.
2002:  Solgt til skrotning.

search this site the web

search engine by freefind