Færgerute(r)
og operatør:
Gedser
- Travemünde
Moltzau Line, Gedser
Hjemsted: Gedser
Kaldesignal:
OUVS - 54.0440.7
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
93,22
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
16,21
m |
Dybgang: |
4,17
m |
Bruttotonnage: |
2.494
rt |
Nettotonnage: |
1.217
rt |
TDW: |
700
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
antal
jernbaneenheder: |
0
gsv. |
Bil
kapacitet: |
ca.
140
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
|
pl. |
Køjepladser: |
72 pl. |
Passagerpladser
ialt: |
1.200 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
O&K
Lübecker Machinenbau,
BRD (#589)
Byggeår: |
1963 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
07-03-1963 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
29-05-1963 |
Indsat: |
31-05-1963 |
Ombygningsår: |
1994 |
Sidste
tur: |
1968 |
Ophugget: |
2002 |
Levetid: |
39 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x
MVM
TRH345A
8-Cyl. |
8.000
HK |
Max.
hastighed: |
19,00
knob |
Servicefart: |
18,50
knob |
Max.
passagerer: |
1.200 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Gedser: |
1963-1968 |
Falster: |
1968 |
Mille: |
1968-1975 |
Gelting: |
1975-1980 |
Santa
Rita: |
1980-1994 |
Emperial
Empress: |
1994-2002 |
Historie: Leveret som M/F GEDSER den 29. maj 1963 til
Moltzau Line A/S, Gedser 31-05-1963:
Indsat på
ruten Gedser - Travemünde.
08 - 15-03-1968:
Udchartret til Mols-
Linien. Indsat på
ruten Sjællands
Odde - Ebeltoft.
27-03-1968: Omdøbt
til FALSTER.
20-05-1968: Solgt
til Juelsminde-
Kalundborg Linien
A/S. Omdøbt
til MILLE.
21-06-1968: Indsat
på ruten Juelsminde
- Kalundborg.
1970: Afløser
under tiden på
ruten Grenå
- Hundested.
23-10-1975: Solgt
til Nordisk Færgefart
A/S, Fåborg.
Omdøbt til
GELTING. Indsat
på ruten Fåborg
- Gelting. 11-1980:
I en art udenlandsprojekt
blev færgen
af Nordisk Færgefart
sat i en bare-boat
charter hos regeringen
i Trinidad-Tobago
for at modernisere
og udbygge færgefarten
mellem øernes
to hovedbyer Port
of Spain og Scarborough,
en rejse på
84 sømil.
Her sejlede færgen
indtil 01-1988,
hvor den blev erstattet
af ny og større
tonnage. Rederiet
lod færgen
blive i Caribien
og solgte den 02-1988
til Cosolidada de
Ferrys C.A., Caracas,
Venezuela, hvor
den under navnet
SANTA RITA blev
indsat på
ruten La Guaira
- Isla de Margarita
og Puerto la Cruz-Punta
de Piedras.
1994: Solgt til
Etna Shipping Co.,
St.Vincent &
The Grenadines.
Ombygges til kasinoskib.
Nyt hovedmaskineri
installeret, bestående
af : 4 stk. Ulstonin
Birgin diesel på
i alt 9.680 hk.
Servicefart 23,5
knob. 2.200 passagerer.
BT: 2.400, NT: 1.217,
Tdw. 700. Er efter
ombygningen verdens
største flydende
spillekasino. Omdøbt
til EMPERIAL EMPRESS. I fart
for Empress Cruise
Lines på en-dags
kasinokrydstogter
fra St. Petersburg,
Florida, USA.
1996: Rederiet konkurs.
Oplagt i arrest
St.Petersburg, Florida,
USA. 2002: Solgt
til skrotning.
|