Færgerute(r)
og operatør:
Fåborg
- Mommark Bøjden
- Fynshav Helsingør - Helsingborg DSB Færger, København
Hjemsted: Fåborg
Kaldesignal:
OZLE - 64.0807.2
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
57,71
m |
Length
p p: |
- m |
Bredde: |
12,60
m |
Dybgang: |
2,90
m |
Bruttotonnage: |
500
rt |
Nettotonnage: |
142
rt |
TDW: |
285
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Gods
kapacitet: |
m |
Bil
kapacitet: |
ca.
35 biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Passagersalon: |
pl. |
|
pl. |
Passagerpladser ialt: |
1.500 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Svendborg
Skibsværft
A/S, DK (#103)
Byggeår: |
1964 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
31-01-1964 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
12-06-1964 |
Indsat: |
12-06-1964 |
Ombygningsår: |
1975 |
Sidste
tur: |
14-09-1987 |
Ophugget: |
2003 |
Levetid: |
39 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
1 x
B&W/alpha
408-24VO |
1.280
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
13
knob |
Max.
passagerer: |
1.500 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Fynshav: |
1964-1989 |
Angora: |
1989-1991 |
Star
One: |
1991-1992 |
Maria
A: |
1992-1999 |
Historie: Leveret som M/F FYNSHAV den 12. juni 1964 til De danske Statsbaner, København 12-06-1964:
Indsat på
overfarten Fåborg
- Mommark. 27-05-1967:
Indsat på
overfarten Bøjden
- Fynshav. - Færgen
skulle oprindelig
have været
indsat på
denne rute allerede
fra afleveringen,
men de to færgehavne
var på det
tidspunkt ikke færdigbyggede.
12-02 - 22-06-1975:
Ombygget/forlæn-
get på Dannebrog
Værft, Århus.
Ny Brt. / Nrt. /
Tdw. 706 / 174 /
330. Ny længde
66,07 m, ny bredde
13,38 m, ny dybde
3,15 m. Antal køretøjer.
43 personbiler.
27-06 - 17-08-1986:
Indsat på
ruten Helsingør
- Helsingborg.
27-06-1987: Har
sejlet sin sidste
tur på ruten
Bøjden -
Fynshav. Oplagt
i Kalundborg.
07-09 - 14-09-1987:
Prøvesejlet
på Samsø
– Kalundborg overfarten.
(Uegnet til ruten)
01-03-1989: Solgt
til Saronis Cruises
Shipping Co., Piraeus
(Grækenland).
Overtaget 21-03
i Kalundborg.
26-03-1989: Afsejlet
fra Kalundborg.
3 Planlagt i fart
mellem Piræus
– Ægina –
Poros - Hydra. Omdøbt
til ANGORA.
1991: Omdøbt
til STAR ONE.
05-1992. I
Phaliron skulle
færgen ombygges
til krydstogt, men
efter ca. 2 års
arbejde blev skibet
en nat overfaldet
af sabotører
som jagede vagten
i land, herefter
åbnede de
færgens søventiler
med det resultat
at den sank. Rederen
blev senere tiltalt
for forsikringssvindel.
Senere hævet
igen. 08-1992:
Ombygget,
forlænget
i Piræus.
Omdøbt
til MARIA
A.
1994: Solgt
til Falcon A. Shipping
Ltd. (Nafilos Tir
Lines Shipping Co.)
Piraeus. Navn uændret.
1997: Ombygning
til krydstogtskib
påbegyndt
på værft
i Rerama, Grækenland.
Ny forbygning påsvejset.
1999: Ombygningen
opgivet på
grund af finansielle
problemer.
08-04-2003: Ankomst
til Aliaga, Tyrkiet,
for ophuggning.
|