Færgerute(r)
og operatør:
Korsør
- Nyborg København
- Malmø (afløserfærge)
Danske Statsbaner,
København
Hjemsted: Korsør
Kaldesignal:
OXMB - 51.2469.3
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
107,80
m |
Length
p p: |
- m |
Bredde: |
17,70
m |
Dybgang: |
4,00
m |
Bruttotonnage: |
2.941
rt |
Nettotonnage: |
1.191
rt |
Dwt: |
830
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
5,00
m |
Sporantal: |
3 |
Sporlængde: |
260,38
m |
antal
jernbaneenheder: |
30
gsv. |
Bil
kapacitet: |
ca.
110
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Rygersalon: |
pl. |
Ikke-rygersalon: |
pl. |
Passagerpladser ialt: |
1.500 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Burmeister
& Wain, Kbh,
DK (#675)
Byggeår: |
1947 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
07-08-1946 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
17-04-1947 |
Indsat: |
17-04-1947 |
Ombygningsår: |
1976 |
Sidste
tur: |
1982 |
Ophugget: |
1986 |
Levetid: |
41 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
B&W
650-VF-90
6-Cyl.
|
5.450
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
16,5
knob |
Max.
passagerer: |
1.500 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Fyn: |
1947-1982 |
To skorsteiner: |
1982 - |
: |
- |
Historie: Leveret som M/F FYN den 17. april 1947 til
De danske Statsbaner, København 17-04-1947:
Indsat på
Storebæltsruten
mellem Korsør
og Nyborg. -
Gennem årene
er der foretaget
flere små
ændringer
på "Fyn".
Således er
styrehuset ført
helt frem på
kommandobroen, og
i 1976 blev agterstavnen
ændret, og
færgen fik
monteret en hækport,
således at
den også kunne
sejle som bilfærge
på Halsskov
- Knudshoved ruten.
1981: Oplagt i Nyborg.
1982: I en periode
i foråret,
indsat på
ruten København
- Malmø,
derefter igen oplagt
i Nyborg. 1985:
Solgt til et interessantselskab
v/ Henri Hansen,
med henblik på
ombygning til hotelskib.
1986: Bugseret til
Aalborg under navnet
"To
skorsteiner".
Firmaet Flemming
Venneberg, Mou "skar"
færgen ned
og demonterede maskinanlægget.
Skroget leveret
tilbage til det
norske selskab,
hvor det anvendtes
som lager pram. En gang i 1987 kæntrede prammen.
|