Færgerute(r)
og operatør:
Fredericia
- Strib (Lillebælt)
Masnedø -
Orehoved (Storstrømmen)
Helsingør
- Hälsingborg
DSB Færger,
København
Hjemsted: Helsingør
Kaldesignal:
OXUS - 53.4648.5
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
68,74
m |
Length
p p: |
- m |
Bredde: |
13,38
m |
Dybgang: |
3,00
m |
Bruttoregistertons: |
799/807*
t |
Nettoregistertons: |
275/309*
t |
Dwt: |
210
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
1 |
Sporlængde: |
m |
antal
jernbaneenheder: |
4-5
gsv. |
Bil
kapacitet: |
40
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Rygersalon: |
pl. |
Ikkerygersalon: |
pl. |
|
pl. |
Passagerpladser ialt: |
870 pl. |
*
- efter
ombygning |
- |
|
|
Konstruktionsværft:
Orlogsværftet,
Kbh, DK (#??)
Byggeår: |
1919 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
01-07-1919 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
01-1920 |
Indsat: |
01-1920 |
Ombygningsår: |
1958 |
Sidste
tur: |
06-1976 |
Ophugget: |
1979 |
Levetid: |
60 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
3-Cyl.
(H-M-L)
damp.
|
900
HK |
Max.
hastighed: |
11½
knob |
Servicefart: |
10½
knob |
Max.
passagerer: |
870/500 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
D/F Fyn: |
1919-1937 |
D/F Svea: |
1937-1958 |
M/F Svea: |
1958-1979 |
: |
- |
Historie:
Leveret som D/F FYN i januar 1920 til
De danske Statsbaner, København 01-1920: Indsat
på lillebæltsoverfar-ten
Fredericia – Strib.
14-05-1935: Sejlede
sidste tur på
ruten.
1935: Overført til
overfarten
Masnedø –
Orehoved. 26-09-1937:
Sejlede sidste
tur på ruten. 27-09-1937:
Overført til
øresunsover-farten
Helsingør
– Helsingborg. Samti-dig
omdøbt til
"Svea".
1949: Moderniseret
på B&W,
Køben-havn.
Salonerne blev
fornyet og der blev
indsat en række
store vinduer i
vingehusene.
1958: Ombygget
endnu mere radikalt
på Aalborg
Værft. Hele
overbygnin-gen blev
fornyet og færgen
fik instal-leret
nyt diesel-maskineri,
idet der blev
installeret 2 stk.
7-cyl. B&W mo-torer
på i alt 1.860
hk. Færgen
fik herefter
følgende
tonnage mål:
807 Brt.,
276 Nrt. Servicefart
12,5 knob. 06-1976:
Udrangeret. Herefter oplagt
i Helsingborg.
1979: Solgt
til H. Hoffmann
& Sønner,
Nørresundby
for ophugning. Bugseret
til Nørresundby
27-04.
|