DSB Færger    

    

 

foto: Storstrømsbroen - fotografen ukendt (postkort) ©

        D/F Fyn  - Svea

Færgerute(r) og operatør:
Fredericia - Strib (Lillebælt)
Masnedø - Orehoved (Storstrømmen)
Helsingør - Hälsingborg
DSB Færger, København
Hjemsted: Helsingør

Kaldesignal: OXUS - 53.4648.5

Hoveddata: 

Længde over alt:

68,74 m

Length p p:

- m

Bredde:

13,38 m

Dybgang:

3,00 m

Bruttoregistertons:

799/807* t

Nettoregistertons:

275/309* t

Dwt:

210 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

1

Sporlængde:

m

antal jernbaneenheder:

4-5 gsv.

Bil kapacitet:

40 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Rygersalon:

pl.

Ikkerygersalon:

pl.

 

pl.

Passagerpladser ialt:

870 pl.

 * -  efter ombygning

-

 

Konstruktionsværft:
Orlogsværftet, Kbh, DK (#??)

Byggeår:

1919

Køl lagt:

-

Søsat:

01-07-1919

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

01-1920

Indsat:

01-1920

Ombygningsår:

1958

Sidste tur:

06-1976

Ophugget:

1979

Levetid:

60 år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x 3-Cyl. (H-M-L) damp.

900 HK

Max. hastighed:

11½ knob

Servicefart:

10½ knob

Max. passagerer:

870/500


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

D/F Fyn:

1919-1937

D/F Svea:

1937-1958

M/F Svea:

1958-1979

:

-


Historie:
Leveret som D/F FYN i januar 1920 til   De danske Statsbaner, København
01-1920: Indsat på lillebæltsoverfar-ten Fredericia – Strib.
14-05-1935: Sejlede sidste tur på ruten.
1935: Overført til overfarten Masnedø – Orehoved.
26-09-1937: Sejlede sidste tur på ruten.
27-09-1937: Overført til øresunsover-farten Helsingør – Helsingborg. Samti-dig omdøbt til "Svea".
1949: Moderniseret på B&W, Køben-havn. Salonerne blev fornyet og der blev indsat en række store vinduer i vingehusene.
1958: Ombygget endnu mere radikalt på Aalborg Værft. Hele overbygnin-gen blev fornyet og færgen fik instal-leret nyt diesel-maskineri, idet der blev installeret 2 stk. 7-cyl. B&W mo-torer på i alt 1.860 hk. Færgen fik herefter følgende tonnage mål:  807 Brt., 276 Nrt. Servicefart 12,5 knob.
06-1976: Udrangeret. Herefter oplagt i Helsingborg.
1979: Solgt til H. Hoffmann & Sønner, Nørresundby for ophugning. Bugseret til Nørresundby 27-04.

search this site the web

search engine by freefind