Færgerute(r)
og operatør:
Fredericia - Strib
(Lillebælt)
Oddesund Nord - Oddesund
Syd Danske Statsbaner,
København
Hjemsted: Fredericia
Kaldesignal:
NRFJ
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
42,83
m |
Length
p p: |
42,32
m |
Bredde: |
13,57
m |
Dybgang: |
2,21
m |
Bruttotonnage: |
295
t |
Nettotonnage: |
121
t |
Dwt: |
390
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
1 |
Sporlængde: |
41,18
m |
Lastkapacitet: |
5
godsvogne |
Bil
kapacitet: |
??
biler |
Passagerpladser m.m.:
1.
klasse
Herresalon: |
pl. |
1.
klasse
Damesalon: |
pl. |
3.
klasse
Salon: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Passagerpladser
ialt: |
300 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
F.
Schichau, Elbing,
D (#???)
Byggeår: |
1877 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
- |
Indsat: |
1877 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
04-01-1922 |
Ophugget: |
1926 |
Sidste
tur: |
49 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
1 x
2-Cyl.
dampmaskine |
280
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
8
knob |
Max.
passagerer: |
300 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Fredericia: |
1877-1922 |
Fåborg: |
1922-1926 |
Historie:
1877: Leveret som H/F FREDERICIA til De danske Statsbaner og indsat på
Lillebæltsoverfaren Fredericia
- Strib. I stedet
for "Lillebelt"s
10 skovle pr. hjul
havde "Fredericia"
16 skovle monteret
på hvert hjul,
lidt større
hjuldiameter og
lidt højere
kedeltryk.
1883: Overflyttet
til Oddesund- overfarten,
da færgen
blev for lille til
trafikken på
Lillebælt.
Anvendtes tillige
sporadisk på
Sallingsundover-
farten. 04-01-1922:
Udrangeret og solgt
til Petersen &
Albech, København
med ophugning for
øje.
09-12-1922: Færgen
overtaget af A/S
Mommark Færge
og omdøbt
til FÅBORG.
Færgen anvendtes
som reserve på
ruten Faaborg -
Mommark. 29-06-1926:
Solgt til
ophugning i Hamburg.
|