Færgerute
og operatør:
Esbjerg
- Nordby (Fanø)
Sydfyenske
A/S, Rudkøbing
Hjemsted: Esbjerg
Kaldesignal:
OYIQ - 91.8937.8
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
49,90
m |
Length
p p: |
47,10
m |
Bredde: |
13,30
m |
Dybgang: |
2,30
m |
Bruttotonnage: |
751
t |
Nettotonnage: |
274
t |
Dwt: |
230
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
4,60
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
74
m |
Bil
kapacitet: |
35
eller
74 m.
lastbiler
og 12
ps.biler |
Passagerpladser
m.m.:
Passagersaloner: |
255
pl. |
Dækspladser: |
141 pl. |
Passagerpladser ialt: |
396 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Svendborg
Værft A/S,
DK (skrog) Morsø
Værft, DK
(udrustning) (#202)
Byggeår: |
06-1998 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
06-1998 |
Indsat: |
07-07-1998 |
Ombygningsår: |
2003 |
Sidste
tur: |
- |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
Mitsubishi/Vest
S6A3,
der
trækker
via
2 Schottel
propellere |
750 kW |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
11½
knob |
Max.
passagerer: |
396 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
4,50
m |
Agterportens
bredde: |
4,50
m |
Andre
navne/ejere:
Historie:
Oprindelig
blev færgen
designet af Svendborg
værft og projekteret
af Leif Madsen.
Han ”fulgte med”
da Svendborg værft
gik konkurs og Morsø
værft overtog
kontrakten. Som
noget nyt har færgen
en ”cykelstald”
på et særligt
dæk med plads
til 60 cykler i
stativer. 06-1998: Leveret som M/F FENJA til Sydfyenske A/S, Rudkøbing.
17-07-1998: Indsat på
ruten Esbjerg –
Fanø.
2003: Nye hovedmotorer
installeret 01,
bestående
af! 2 stk. Caterpillar
3412-E på
hver 510 hk. (375
KW.)
|